Foto: TV 2 Lorry

Region vil grave hul, hvor der skal være motorvej: "Molboagtigt!"

Planerne om en grusgrav i Egedal Kommune møder kritik fra borgmester og bylaug.

- Det virker for mig tåbeligt at skulle lave en grusgrav på lige præcis det samme sted, hvor der skal komme en motorvej.

Vi ser det som en lille smule molboagtigt

Bjørn Weitemeyer, Ledøje Bylaug

Borgmesteren i Egedal Kommune, Venstres Karsten Søndergaard, undrer sig.

For i en såkaldt råstofplan, som politikerne i Region Hovedstaden snart skal stemme ja eller nej til, har man planer om at tillade en grusgrav lige der, hvor den sidste del af Frederikssundmotorvejen skal bygges.

Læs også Godt nyt til 35.000 daglige bilister: Ny motorvej tættere på

Ledøje Bylaug, med oldermand Bjørn Weitemeyer i spidsen, har ligeledes opponeret mod Regionens planer:

- Vi ser det som en lille smule molboagtigt, at en del af staten nu planlægger at lave graveområde, når Vejdirektoratet samtidighar en godkendt anlægslov for selvsamme sted. Skal Vejdirektoratet så komme og fylde grus i hullet igen, spørger han.

Udvalgsformand: Det er da smart

Formanden for Miljø- og Trafikudvalget i Region Hovedstaden, SF'eren Jens Mandrup, finder ikke kritikken berettiget. 

Han mener nemlig, at det giver ganske god mening at lave en grusgrav lige der, hvor motorvejen engang kommer til at sno sig:

- Vi gør det jo faktisk med åbne øjne, fordi ideen er, at man fjerner de råstoffer, der er der, før man lægger motorvejen. For så snart man har lagt motorvejen, så er råstofferne jo ikke tilgængelige længere, siger han til TV 2 Lorry.

Læs også Sådan ser motorvejen ud efter udvidelsen: Kø

Kan fylde jord i grusgrav

Han tror heller ikke på, at det bliver et problem at fylde hullet igen, fordi der findes megen overskudsjord fra ander byggerier, man vil kunne bruge, påpeger han. 

Borgmester Karsten Søndergaard er dog skeptisk:

- Når man laver en motorvej, så er det jo ikke lige meget, hvad det er, man putter i hullet, siger han.

Region Hovedstadens råstofplan skal i første omgang behandles på Miljø- og Trafikudvalgets møde den 30. maj. Siden skal Regionsrådet tage stilling til den.