Rengøringskontrollen på hospitaler svigter

DR's nye dokumentarserie Testen afslører i aften, hvor galt det står til med rengøringen på de danske sygehuse.

Et af hovedproblemerne er, at rengøringsfolkene på grund af
tidspres springer rengøringen over nogle steder. Men det er ikke
noget, som Rigshospitalet altid opdager, selv om hospitalet
faktisk har to mand ansat til at kontrollere rengøringen.

- Der er nogen, der går rundt og tjekker og konstaterer, om
der er rengøringsbrister. Det er sådan, at vi har garanti for,
at de leverer varen, fortæller Jørgen Jørgensen, direktør på
Rigshospitalet.

Men den kontrol viser sig ikke at være meget værd. Da Testen
får en mand ansat i ISS, får han nemlig at vide, at ISS-lederne
får en seddel udleveret allerede dagen før om, at der er
kontrol.

Her står der både hvor og hvornår, kontrollen finder sted. Og
de informationer bliver givet videre til
rengøringsassistenterne.

Rengøringspersonalet undrer sig over det, for kontroller
plejer jo ellers at være uanmeldte, hvis de er rigtig
professionelle. Men de anmeldte kontroller giver altså
rengøringsfolkene mulighed for at gøre ekstra rent på de rigtige
steder og så springe andre steder let over.

Testens journalister har uden problemer fundet tykke lag af
støv og nullermænd på Rigshospitalets gange og stuer. Og på en
intensivstue har et gardin været plettet med blod og andre
kropsvæsker i flere måneder uden at blive skiftet ud.

Rigshospitalets direktør erkender, at det "ikke er rart". Hvad er jeres kontrol værd, hvis de på forhånd får at vide,
hvornår I kommer, og hvor det er henne?

- Det er et godt spørgsmål, og det her giver mig da en
anledning til at tale med vores kontrolenhed og ændre det. For
en kontrol er jo ikke noget værd, hvis den bliver misbrugt på
den måde, siger hospitalsdirektør Jørgen Jørgensen.