Ren idé: Klog skraldespand giver point for skrald

Eleverne har haft to dage til at finde på nye gode løsninger, der kan give et bedre miljø - og som har fokus på bæredygtighed.

Det kræver en indsats, hvis vi skal finde på gode løsninger, der sikrer en bæredygtig klode.

Og her er der måske hjælp at hente hos de unge. Det satser de i hvert fald på i Vallensbæk.

Shahzaib Shahzad går i 9.A. på Vallensbæk Skole. Han har sammen med sin gruppe fået en idé.

En idé til en skraldespand, som via et specielt kort, som man har i hånden, kan registrere, når man smider skrald i spanden. 

På den måde kan man få point. Point som man bagefter kan bruge i en butik - og købe slik eller måske juice. 

I Vallensbæk har 180 elever i 9. klasse haft fokus på bæredygtig energi, ansvarligt forbrug og produktion. Hanna Bolic går i 9.C. på Egholmskolen i Vallensbæk. Hun får meget ud af at være med. 

-  Det sjove er helt klart at komme ud med sit eget budskab. For vi synes selv, at vores idé er virkelig god. Så det er meget fedt, at prøve noget andet. At komme ud med sine egne idéer.

Hanna Bolics gruppe har givet et bud på, hvordan man kan omdanne energien fra løbebåndet og kondicyklen i fitnsscenteret til grøn energi. 

quote Det sjove er helt klart at komme ud med sit eget  budskab. For vi synes selv, at  vores idé er virkelig god. Så det er meget fedt, at prøve noget andet. At komme ud med sine egne idéer.

Hanna Bolic, 9.C., Egholmskolen, Vallensbæk  

Eleverne er med i det der hedder en "Hackathon". Ordet er hentet i it-verdenen. Her er det en event, hvor for eksempel softwareudviklere møder hinanden og arbejder på tværs om at udvikle nye apps eller programmer.

Eleverne skal finde den mest innovative løsning

Vallensbæk Kommune holder hvert år et event, hvor alle 9. klasses-elever dyster om at udvikle den mest innovative løsning på et samfundsproblem. Det sker sammen med virksomheder og organisationer. Her lærer eleverne også at præsentere en idé. Hanna Bolic har allerede lært meget:

- Du skal tage det helt stille og roligt. For de gør ikke noget. Du skal have øjenkontakt og ikke være nervøs. Du skal bruge dit kropssprog. Så du ikke bare står helt stiv og virker kedelig. For du skal blive husket.         

Dette års udgave af "Hackathon" tager udgangspunkt i FNs verdensmål for bæredygtig udvikling.

Verdensmålene skal blandt andet være med til at reducere ulighed. Derudover skal de være med til at forbedre uddannelse og sundhed og sikre en mere bæredygtig økonomisk vækst. 

En del af "Åben Skole"

Målet med den særlige Hackaton er blandt andet at give de unge de rigtige kompetencer. Så de kan klare sig i fremtiden. Og så de måske kan være med til at skabe ny teknologi. Shahzaib Shahzad fra Vallenbæk Skole er også med i de her dage.  

- Altså jeg er altid glad for at fremlægge for nogen. Det er godt at kunne fremlægge sine egne idéer. At komme med sine egne meninger og fortælle, hvad man synes er fedt. 

quote Altså jeg er altid glad for at fremlægge for nogen. Det er godt at kunne fremlægge sine egne idéer. At komme med sine egne meninger. Og fortælle hvad man synes er fedt. 

Shahzaib Shahzad, 9.A., Vallensbæk Skole

Målet er, at eleverne bliver i stand til ikke kun at bruge den nye teknologi, men også kan være med til at skabe den.  

Et mål om at gøre de unge mere idérige, så de er i stand til at tænke utraditionelt. Og på den måde være med til at løse de udfordinger, der er lokalt og globalt. 

De her virksomheder er med i år:

Microsoft
Autens – konsulenthus, der skaber skole til det 21. århundrede
Concito – Danmarks grønne tænketank
CapgeminiSogeti – international it-konsulentvirksomhed med dansk hovedsæde i Vallensbæk
Biofos – Danmarks største spildevandsvirksomhed
Resursbank - Resurskoncernen tilbyder bank- og finansielle tjenester, forsikringsprodukter, mv., dansk hovedsæde i Vallensbæk
Leg med IT – konsulenthus, der bringer teknologi ind i skolen.

I Vallensbæk går lærerne og forvaltning  sammen med de lokale og de internationale virksomheder og vidensinstitutioner om at løfte udfordringen.

Eleverne skal forholde sig til konkrete udfordringer, som virksomhederne arbejder med i hverdagen.

Og eleverne skal give innovative bud på løsninger til virksomhederne. Undervejs kan de få hjælp og sparring fra virksomhederne.

Eleverne skal præsentere deres forslag i en animeret videofilm – en såkaldt Powtoon.

Til sidst står eleverne overfor et dommerpanel, som finder en vinder. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik