Religionsdebat gør lærere berøringsangste

Den skarpe politiske debat om religion får kristendomslærere i folkeskolen til at dukke hovedet og droppe de dele af faget, der handler om mødet mellem religioner. Det fortæller John Rydahl, formand for Religionslærerforeningen, til Kristeligt Dagblad.

- Politikernes debat om for eksempel burka og mødremøderne på Holbergskolen er blevet så polariseret, at lærerne ikke vover at tage emnerne op i undervisningen, siger han og fortsætter:
- Politikerne har en tendens til at kridte deres egen bane så tydeligt op, at der opstår en skyttegravskrig, hvor man i stedet for at diskutere konstruktivt bare skyder med skarpt på hinanden, siger han og kalder det for signalpolitik.
Ifølge formanden er erfaringen, at eleverne ikke engageres af en undervisning, hvor man fra start fokuserer på forskellighederne religionerne imellem.
- Den bedste undervisning for eleverne opstår, når man tager udgangspunkt i fælles stof og derefter langsomt bevæger sig hen imod at beskæftige sig med forskelle mellem for eksempel kristendom og islam, siger han.
Formanden frygter, at den sort-hvide debat, der medvirker til, at lærerne kryber uden om de sprængfarlige emner kan få store konsekvenser.
- I værste fald kan det skade integrationen, fordi eleverne går ud af skolen med manglende eller forkert viden, siger han og undrer sig, fordi bedre integration er en mærkesag for mange politikere.
Blandt de udskældte politikere er der ingen forståelse for kritikken. Naser Khader (K), der blandt andet har markeret sig stærkt i debatten om muslimske kvinders ret til at bære burka, forstår ikke kristendomslærernes berøringsangst.
- Jeg bliver forarget, når Religionslærerforeningen siger, at lærerne ikke vil tage fat i de kontroversielle emner. For gør de det ikke, ophober tingene sig, og så skal man slås med dem senere, siger han.
Heller ikke Dansk Folkepartis formand, Pia Kjærsgaard, der ofte har udtalt sig meget skarpt om emner som integration og religionsmødet, mener, at hun medvirker til at skabe en sort-hvid debat.
- Jeg kan kun se det som lærernes frygt for ikke at være politisk korrekte. Det er et problem for dem, at de er berøringsangste over for religionsmødet, for de har faktisk pligt til at introducere eleverne for det. Ellers kan det på længere sigt ende med at blive et problem for samfundet, siger hun og opfordrer lærerne til at tage sig gevaldigt sammen.
Rune Slothuus, adjunkt og ph.d. forsker i politik og samfund på Aarhus Universitet, vil ikke udtale sig om Religionslærerforeningens konkrete kritik, men han advarer om, at man skal passe på med at skyde politikerne i skoene, at de fører signalpolitik, som blot er udtryk for varm