Rejsekort-brugere bliver straffet økonomisk når bus og tog er forsinket

Passagerer, der bruger rejsekort, risikerer at skulle betale ekstra for turen, hvis bussen eller toget bliver forsinket.

Og jo større forsinkelsen er, jo større et beløb kan passagererne ende med at få trukket på deres rejsekort ved check ud. Det skriver it-mediet Version2.dk

Beløbet får kunderne kun igen, hvis de selv opdager overtakseringen - eksempelvis i forbindelse med check ud ¬- og derefter på eget initiativ henvender sig til kundeservice.

»Det er groteskt, det er det. Og det er fuldstændigt uigennemskueligt,« siger Asta Ostrowski, seniorrådgiver fra Forbrugerrådet Tænk, til Version2 om situationen.

Hos DSB, der er hovedaktionær i Rejsekort A/S, bekræfter man, at rejsekort-kunder kan risikere at skulle betale ekstra, hvis der er forsinkelser i den kollektive trafik.

»Det er korrekt, at det kan man. Og vi har ikke noget system, som kan håndtere det, se bort fra det eller kompensere for det,« siger Christian Linnelyst, chef for salg og produktmarketing i DSB.

Den bizarre situation, hvor passagerer risikerer økonomisk straf ved forsinkelser, skyldes rejsekortets regler om maksimum rejsetid. Det er en tidsbegrænsning på, hvor lang tid det højst må tage at bevæge sig et givent antal zoner i et takstområde, eksempelvis Hovedstadsområdet, Fyn område Øst eller Nordjylland.

I Hovedstadsområdet må det maksimalt tage 1 time at rejse to zoner, 1 time og 15 minutter at rejse tre zoner, og så fremdeles.

Så hvis en to-zoners rejse fra check ind til check ud tager længere end én time inden for Hovedstadsområdet, bliver rejsen automatisk takseret til et højere antal zoner, der svarer til den endelige rejsetid ved check ud.

På den måde kan en to-zoners rejse, der i udgangspunktet koster 15 kroner i Hovedstadsområdet ende med at blive takseret til 20 kroner eller mere, alt efter rejsens varighed.

For rejser mellem takstområderne er prisen dog uafhængig af rejsetid. Så hvis en rejsekort-passager checker ind i København og ud i Vejle, koster det i ikke ekstra som følge af reglerne om maksimum rejsetid, hvis toget bliver forsinket undervejs.

Hvordan skal kunderne så slippe for at betale for forsinkelser i den kollektive trafik?

Christian Linnelyst fra DSB opfordrer rejsekort-passagerer til at holde øje med prisen for deres rejse, når de checker ud. Han tilføjer, at mange rejsekort-brugere rejser den samme tur ofte, og derfor ved de også, hvad prisen bør være.

»Hvis de har siddet i et tog eller en bus eller en metro og været forsinkede, så skal de lige være opmærksomme på, hvad prisen er, når de checker ud. Om den er anderledes, end den plejer at være.

Det ved de som regel. Og hvis de har været forsinkede, så må de tage fat i kundecenteret efterfølgende og få refunderet beløbet. Der er desværre ikke andet at gøre lige nu,« siger Christian Linnelyst til Version2.

- Synes du, det er rimeligt, at en passager, der har rejst to zoner, kan ende med at betale for eksempelvis otte zoner som følge af et forsinket S-tog?

»Nej, det synes jeg ikke er fair. Desværre er systemet sat sådan op, som det er, hvor vi ikke ved, hvor kunden rejser hen på forhånd. Derfor er der de her maks-tidsbegrænsninger, som du er bekendt med. Så det er jo noget, der ligger designet i systemet, som det er nu. Men jeg er enig med dig i, at det er ikke godt nok,« siger Christian Linnelyst.

Hos Forbrugerrådet Tænk er Asta Ostrowski alt andet end imponeret over udsigten til, at det er passagererne på eget initiativ, der må sørge for at henvende sig til kundeservice i tilfælde forsinkelser.

»Hvis man ikke kan indrette systemet teknisk klogt, så kan bør man i hvert fald informere passagererne. Man kunne forestille sig, at man i forbindelse med forsinkelse, over højtalerne i det mindste sagde: toget er forsinket, hver opmærksom på, hvad det har af betydning for din rejse og dit check ind med dit rejsekort,« siger hun til Version2.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik