02:16

Video: Kristian Brasen - Scanpix

Regionsdirektør om ventetids-kritik: Det skal bare fungere

Akutmodtagelser i hovedstaden ved ikke, hvor længe deres patienter venter. Regionsdirektøren lover, at problemet er løst i august.

- Jeg er selvfølgelig ligesom vores akutmodtagelser og hospitaler ked af, at vi ikke har det fulde overblik over ventetiden på alle vores akutmodtagelser lige nu - og det skal vi have gjort noget ved rigtig hurtigt, siger regionsdirektør Hjalte Aaberg til TV 2 Lorry. 

På langt de fleste af Region Hovedstadens 11 akutmodtagelser har de nemlig mistet overblikket over ventetiderne, skriver Politiken.

Overblikket røg efter indførelsen af det milliarddyre it-system, Sundhedsplatformen. Og får det nu til at regne med kritik fra både ledende personale på flere hospitaler og fra Overlægeforeningen. Uden viden om ventetiderne kan behandlingen ikke tilrettelægges på den bedst mulige måde, lyder det blandt andet fra foreningens formand, Anja Mitchell. 

Læs også Sundhedsplatform skyld i manglende overblik på skadestuer

Inden Sundhedsplatformen blev indført var ventetiden 44,6 minutter i gennemsnit i maj sidste år. Men ventetiden er siden steget, vurderer flere af afdelingerne - de ved det bare ikke med sikkerhed.

Dataen er der - men kan ikke bruges

Ifølge regionsdirektøren findes den nødvendige data om ventetiderne allerede i Sundhedsplatformen - så årsagen til udfordringerne er ikke it-systemet i sig selv, men måden det bliver brugt på. 

Og mens kollegerne er i uvished, så er det faktisk lykkedes Herlev og Gentofte Hospital at lave en løsning, så de godt kan trække data om ventetid fra Sundhedsplatformen. De mangler dog stadig at kunne se ventetiden i "real time".

For at gøre en lang historie kort, så skal det her bare fungere alle steder, og det skal fungere nemt 

Hjalte Aaberg, regionsdirektør

Hvordan kan det være, at nogle godt kan få data og andre ikke kan?

- Man skal jo lære at bruge systemet. Og dem, der har fået det til at fungere i hverdagen, er Herlev og Gentofte, som var dem, der kom på Sundhedsplatformen hurtigst. Og det er jo dels nogle erfaringer derfra, som vi selvfølgelig også skal bruge i forhold til de andre akutmodtagelser, fortæller Hjalte Aaberg. 

Men hvorfor er vidensdelingen mellem afdelingerne ikke sket hurtigere?

- Det ved jeg egentlig heller ikke, hvis jeg skal være helt ærlig. Min erfaring er, at vi generelt har været gode til det - og bedre og bedre til det at dele erfaringer på kryds og tværs af afdelinger, efterhånden som vi har rullet Sundhedsplatformen ud. Men der er nogle erfaringer, man har gjort sig på Herlev og Gentofte, som i hvert fald ikke er røget videre, siger Hjalte Aaberg. 

Læs også Ansatte har 4.000 ændringer til Sundhedsplatformen

Regionsdirektøren forsikrer, at data om ventetid kommer ud til alle akutmodtagelser og akutklinikker til august.

Derudover peger han på, at sundhedsplatformen faktisk genererer langt flere data, end hospitalerne har haft tidligere. Nu skal de bare ud, hvor de kan bruges. 

- For at gøre en lang historie kort, så skal det her bare fungere alle steder, og det skal fungere nemt og det er ikke noget, man skal stå og slås helt urimeligt med selv - så de data skal vi selvfølgelig sørge for, at folk får, siger Hjalte Aaberg.