Foto: Linda Kastrup / Scanpix

Regionens patienter er tilfredse - men et hospital falder igennem

Patienter på Regions Hovedstadens hospitaler er godt tilfredse - men ét sygehus falder uden for.

De syge og de pårørende, der besøger Region Hovedstaden, blev i 2016 mødt med bedre rengøring, bedre skiltning og et behageligt personale.

Det er desværre forventeligt, at Herlev og Gentofte ligger under standarden på årets måling. 

Regionsrådsformand Sophie Hæstorph, Soc. Dem

Det viser den Landsdækkende Undersøgelse for Patientoplevelser, der netop er bæevet offentligtgjort.

Men to sammenlagte sygehuse skilte sig ud ved et dyk i tilfredse patienter - nemlig Herlev og Gentofte Hospitaler.

Det skyldes lanceringen af sundhedsplatformen på sygehuset i maj 2016, mener regionsrådsformand Sophie Hæstorph, Soc. Dem. Sundhedsplatformen er et nyt journalsystem, der gradvist skal indføres på alle hospitaler i regionen.

Læs også 300 millioner kroner er tabt på lægernes nye journalsystem

-  Det er desværre forventeligt, at Herlev og Gentofte ligger under standarden på årets måling. Vi vidste godt, at implementeringen af Sundhedsplatformen ville være vanskelig og krævende, og det afspejler sig da også, siger Sophie Hæstorph i en pressemeddelelse. 

Hun mener, at folk er mindre tilfredse på grund af de nye arbejdsgange og nedsat produktivitet.

Sundhedsplatformen har også ramt Herlev og Gentofte Hospitaler økonomisk: 

Man forventer en mindre aktivitet alene på Herlev og Gentofte Hospitaler på 336 millioner kroner som følge af Sundhedsplatformen, fremgår det af regionens økonomirapport for 2016, skriver P4 København. 

Læs også Region mangler 19 ansatte til at forberede udskældt it-system

Ryg-afdeling er regionens topscorer

De øvrige hospitaler i regionen lå stabilt i 206's måling af tilfredse patienter.

Én afdeling gjorde sig særligt bemærket - nemlig Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme på Rigshospitalet Glostrup, der er regionens topscorer, når det gælder tilfredse patienter.

Ledende oversygeplejerske, Tine Lundbak, forklarer afdelingens gode tal således:

- Vi taler ikke faggrupper og personer. Vi taler patientforløb, og vi arbejder systematisk for at drage læring af alle de tilbagemeldinger og den feedback vi får fra personale, patienter og pårørende, siger hun i en pressemeddelelse. 

Læs også Overlægeforening: Sundhedsplatformen har fundamentale problemer