Region skal forklare forsvundne data

Ved indførelsen af den nye Sundhedsplatform er patientdata gået tabt. Patientsikkerhedsstyrelsen overvåger sagen.

Mange ansatte har klaget, mens både sygehusledelse og Region Hovedstaden fastholder, at alting - stort set - går efter bogen.

Region Hovedstaden og Region Sjælland er i fuld gang med at indføre det milliarddyre IT-system, Sundhedsplatformen, der samler alle former for behandling og kommunikation  i et IT-system. Det er foreløbig indført på Herlev Gentofte Hospital, og senere er det tanken, at Rigshospitalet og en række andre sygehuse følger efter. Næste år skal sygehusene i Region Sjælland også med på systemet.

Men personalet på Herlev Gentofte Hospital mener ikke, at forløbet er helt gnidningsfrit, og der har været meldinger om data, der forsvinder. Nu har patientsikkerhedsstyrelsen undersøgt sagen.

Deres overordnede konklusion er, at systemet fungerer.

-Det fremgår af regionens redegørelse, at der ikke indtil videre har været patientsikkerhedsmæssige brister af mere alvorlig karakter, siger  Anette Lykke Petri, enhedschef i Patientsikkerhedsstyrelsen til Ritzau.

Men samtidig er der meldingerne om data, der er gået tabt.

-Det er for eksempel oplysninger om de patientdata, der er gået tabt. For eksempel henvisninger, blodprøvesvar og så videre. Vi vil gerne have oplyst, om de forsøger at genskabe disse oplysninger, og i hvilken hastighed de vil blive forsøgt genskabt, siger Anette Lykke Petri.

Der er tale om en historisk stor IT-udskiftning i sundhedsvæsenet. Og Patientsikkerhedsstyrelsen har i næste uge kaldt Region Hovedstadens ledelse og repræsentanter for de kritiske medarbejdere til møde for at kortlægge problemerne yderligere.

 

 

 

 

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik