Regeringsudspil mangler vitale svar: Hvad med den kollektive trafik?

Regeringen vil nedlægge regionerne og dermed også en af de helt store udbydere af den kollektive trafik. Useriøst, lyder kritikken.

Region Hovedstaden er udbyder af store dele af den offentlige trafik. Foto: Malte Kristiansen - Ritzau Scanpix

Onsdag blev den stort anlagte sundhedsreform præsenteret af regeringen med statsminister Lars Løkke Rasmussen i spidsen.

Det tyder på venstrehåndsarbejde.

Jens Mandrup, fmd. Trafikudvalget Reg. H., SF

I udspillet står det klart, at regeringen er af den opfattelse, at regionerne skal nedlægges for at patientsikkerheden på hospitalerne til gengæld kan højnes.

Men hospitalerne er ikke det eneste, regionerne har ansvar for.

Regionerne har også ansvar for store dele af den kollektive trafik, særligt i Region Hovedstaden.

Alligevel fylder punktet "kollektiv trafik" blot en halv side i det 144 sider lange udspil.

Det er sløs, lyder det fra SF's Jens Mandrup, som er formand for Trafikudvalget i Region Hovedstaden.

- Det tyder på venstrehåndsarbejde. Fokus har været på sundhed, og så har man tænkt, at ’arh, trafikken – den klarer vi nok, det kan ikke være så svært’. Men det er altså ikke rigtigt.

- Region Hovedstaden er en kæmpestor trafikudbyder. Vi har rigtig mange S-busser, R-busser og vi har letbane- og lokaltog. Det her det kræver altså noget mere seriøsitet end det, som regeringen har vist med denne her såkaldte sundhedsreform, siger Jens Mandrup til TV 2 Lorry.

Herunder kan du se hele TV 2 Lorrys indslag om sagen:

02:25

Er letbanen i fare, når nu regeringen vil nedlægge regionerne?

Luk video

Udspil: Kommuner skal løfte transportopgave

Af regeringens udspil er det i stedet kommunerne, som skal løfte transportopgaven.

Men den løsning giver Trafikudvalgsformanden ikke meget for.

- Det tror jeg simpelthen ikke på. Jeg tror simpelthen, at det her vil betyde mindre busdrift i hovedstadsområdet, siger Jens Mandrup.

Udfordringen er, at en busrute ikke altid kan betale sig i kroner og ører. Alligevel kan busruter være vitale for brugerne – også på tværs af kommunegrænserne.

Jeg tror simpelthen, at det her vil betyde mindre busdrift i hovedstadsområdet.

Jens Mandrup, fmd. Trafikudvalget Reg. H., SF

- Det er klart, at når vi får busruter, som også går ud i yderområder, hvor det er meget dyrere at sikre en busdrift, så er der også nødt til at være en anden finansiering, siger Gladsaxes borgmester Trine Græse fra Socialdemokratiet.

Region hæfter for betaling af letbane

Foruden at være borgmester i Gladsaxe er Trine Græse også næstformand for den kommende letbane mellem Ishøj og Lyngby.

Og også her mangler en afklaring, hvis regionerne skal nedlægges.

Region Hovedstaden har nemlig forpligtet sig til at betale 40 procent af regningen.

- Det går vi selvfølgelig ud fra, stadigvæk er gældende. Uanset hvad konstruktionen kommer til at hedde, siger Trine Græse.

Det er en ubegrundet frygt, at den lokale og regionale trafik vil ændre sig markant.

Ole Birk Olesen, Transportminister, Liberal Alliance

Indtil videre er der intet svar at hente i regeringens udspil, men transportminister Ole Birk Olsen, LA, skriver i en mail til TV 2 Lorry, at ”det er en ubegrundet frygt, at den lokale og regionale trafik vil ændre sig markant.”

Ole Birk Olesen havde ikke mulighed for at stille op til interview torsdag, men forklarer at regeringen inden længe kommer med et selvstændigt udspil om netop den kollektive trafik i hovedstadsområdet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik