Ramadan klinger godt i kassen

Hovedstadens butikker er alt for dårlige til at udnytte de muligheder for at tjene penge, som ramadanen og Eid giver.

Når julen rammer hovedstadens butikker, kan det tydeligt ses i både november og december måned. Der bliver slået til med slagtilbud, reklamer og specielle varer. Men når ramadanen og Eid kommer, så overser hovedstadens butikker den omsætning, der ligger og venter, hvis de målretter reklamer og vareudbud til højtiden.

Ramadanen er nemlig en guldgrube, lyder det blandt andet fra Føtex på Nørrebro, der har særlige EID-tilbud.

- Den giver en rigtig stor omsætning for os, siger varehuschef Palle Koch til DR København.

Det er især legetøj, parfume, syrnede mælkeprodukter og dadler, Føtex sælger mere af under Ramadanen. Og varerne bliver sat flot op og fremhævet i reklamer.

- Det er rigtig god kundeservice, og det er en rigtig god forretning for os, for folk bliver inspirerede til at købe mere ind, lyder det fra Palle Koch.

Mulig omsætning overses af butikker

Ud over Føtex på Nørrebro oplever Bilka i Ishøj og Hundige også en ændring i salget, når afslutningen på ramadanen - Eid-festen - står for døren, oplyser Dansk Supermarked. Og Palle Koch tror da også at andre butikker vil have gavn af at tænke i ramadan og Eid på lige fod med julesalget.

- Der er rigtigt mange butikker, der overser hvor stor en omsætning, der ligger gemt her. Og det er nok fordi, vi ikke helt forstår den kulturelle baggrund, og hvor stor en fest det faktisk er for muslimerne, mener Palle Koch.

De danske butikker bør stå klar med tilbud under ramadanen, som de gør når det er jul. Butikkerne skal tilpasse sig den befolkningsgruppe, der bor i nærheden. Det mener Lektor i marketing på CBS Mogens Bjerre.

- Hvis man møder en butik i et jødisk kvarter i USA, så ser man rigtigt meget kosher mad og hvis det er muslimsk kvarter, så vil der være mange muslimske produkter.

Mogens Bjerre anbefaler butikkerne at tænke meget over, hvem deres kunder er.

- Man kan selvfølgelig få nogle mere tilfredse kunder, når de opdager, at man har set dem og anerkender, at de har nogle specielle behov. Og det sidste er nok på den lange bane det mest effektfulde, siger han til DR København.