Foto: Christian Als - Scanpix

Radikale vil granske By & Havn: ”Det er en stat i staten”

By & Havn har for stort fokus på at tjene flest penge. Konstruktionen bør derfor undersøges, mener Radikale. Både Socialdemokratiet og Venstre afviser.

En hindring for udviklingen frem for en fordel.

By & Havn spænder ben for, at vi kan fremrykke udviklingen i København. Selskabet holder på nogle områder for at presse priserne op. Hele det set-up er en af de direkte årsager til, at der ikke er nok lejligheder i København

Tommy Petersen, gruppeformand, Radikale Venstre, København

Sådan beskriver den radikale gruppeformand på Københavns Rådhus, Tommy Petersen, det primært kommunalt ejede selskab By & Havn, der har til opgave at udvikle områder i byen, hvilket bidrager til at afdrage på selskabets milliardstore gæld for metrobyggeriet.

- By & Havn spænder ben for, at vi kan fremrykke udviklingen i København. Selskabet holder på nogle områder for at presse priserne op. Hele det set-up er en af de direkte årsager til, at der ikke er nok lejligheder i København. Områder bliver udviklet for langsomt, fordi By & Havn har til opgave at tjene så mange penge som muligt, siger Tommy Petersen til TV 2 Lorry.

Læs også By & Havn under beskydning: Ødelægger dyreliv på Amager Fælled

- Vi er sat skatmat

Radikale Venstre melder sig derfor klar til at se på selskabskonstruktionen – herunder om man helt skal nedlægge selskabet, der ejes 95 procent af Københavns Kommune og fem procent af staten.

Senest er det sagen om rydningen af et område på Amager Fælled, hvor By & Havn har solgt et grund til et kommende boligbyggeri, der ifølge Tommy Petersen har illustreret, hvordan selskabet agerer med ét mål for øje, mens et stort mindretal i Københavns Borgerrepræsentation vil bremse byggeriet. Det kan ske efter kommunalvalget, hvis partierne får flertal.

- By & Havn er blevet en stat i staten. Politikerne sættes fuldstændig skakmat. Det er fint, at det virkede engang, men når det ikke virker længere, må vi se på det.

Pengene er ikke problemet

Da By & Havn blev stiftet for ti år siden blev Ørestadsselskabet og Frederiksbergbaneselskabet nedlagt. Det var de to selskaber, der havde tegnet de lån, der finansierede byggeriet af Københavns Metro – en gæld, som By & Havn altså arvede, og som i dag beløber sig til i underkanten af 20 milliarder kroner.

Alligevel mener Tommy Petersen ikke, at pengene vil være et problem, hvis man opløser By & Havn.

- Vi har masser af penge. Vi skal forhandle budget for 3,6 milliarder kroner. Det er et spørgsmål om prioritering, siger han.

S: Fuldstændig historieløst

Hos Radikale Venstres faste samarbejdspartner, Socialdemokratiet, vækker meldingen fra Socialdemokratiet hovedrysten.

- Det er helt på månen og vidner om en fuldstændig historieløshed i forhold til hvad der er sket i København de sidste 25 år. Takket være By & Havns salg af grunde i byen har vi kunnet få finansieret store trafikinvesteringer i byen, først og fremmest metroen. Nu kommer Tommy Petersen så at siger, at nu er metroen bygget, og så løber han ellers fra det økonomiske ansvar. Og det fra et parti, der ellers prædiker økonomisk ansvarlighed, siger miljø- og trafikordfører Jakob Hougaard, Socialdemokratiet.

Det er den værste omgang ævl, jeg længe har hørt. Jeg bliver ret provokeret af, at man kan være så økonomisk uansvarlig

Jakob Hougaard, miljø- og teknikordfører, Socialdemokratiet, København

Han kalder By & Havn for ”en succeshistorie”, og afviser, at selskabet er en klods om benet for byudviklingen.

- By & Havn er sat i verden for at finansiere kollektive trafikinvesteringer. Jeg opfatter Tommy Petersens melding som et forsøg på at mistænkeliggøre konstruktionen – men der er altså ikke noget hokuspokus der. Det er os politikere, der udstikker rammerne for, hvad By & Havn kan foretage sig.

Men er det ikke rigtigt, at det til syvende og sidst er et spørgsmål om en prioritering, og at I kunne finde pengene til afdrag på metrogælden til budgetforhandlingerne?

- Nej, det er den værste omgang ævl, jeg længe har hørt. Jeg bliver ret provokeret af, at man kan være så økonomisk uansvarlig. Det kan godt være, at der tilsyneladende er mange penge i kommunekassen, men mange af dem er jo afsat til eksempelvis nye skolebyggerier, siger Jakob Hougaard.

Læs også Flertal siger ja til skyskrabere i Nordhavn

Venstre: Radikale er gået i panik

Heller ikke hos Venstres spidskandidat til Københavns Borgerrepræsentation, Cecilia Lonning-Skovgaard, er enig med kritikken af By & Havn.

- Det lyder ærligt talt som et parti, der er ved at gå i panik før valgkampen. Der er internationale forskere, der fremhæver By & Havn som en model, der er særligt smart og som har gjort, at man i enestående grad er lykkedes med byudviklingen, siger hun til TV 2 Lorry.

Der er ifølge Venstre-frontfiguren ”ingen tvivl” om, at By & Havn har kæmpe aktier i byudviklingen i København, og hun kan ikke få øje på, at der skulle være noget modsætningsforhold mellem By & Havns ageren og Borgerrepræsentationens interesser.

- Det bliver lidt nemt bare at stå og skælde ud på By & Havn. Jeg synes, Tommy Petersen skulle gå til de bestyrelsesmedlemmer i By & Hav, der er valgt af os politikere – og sige, at de må banke i bordet, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Læs også Rift om lejligheder: 1080 ansøgte om 56 boliger i Ørestad