Råd advarer: Dårlige køreskoler og knaldtilbud gør kørekortet dyrt

I København og Nordsjælland dumper op mod halvdelen af de nye køreskole-elever. Det skyldes i høj grad dårlig undervisning og lokkende tilbud, siger trafikråd.

Københavns og Nordsjællands køreskole-elever har en dårlig statistik i rygsækken. Tal viser nemlig at op mod halvdelen af de kommende indehavere af det lyserøde kørekort dumper op mod halvdelen af køreprøverne.

Det er landets højeste dumpeprocent, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.

Derfor har rådet nu etableret et samarbejde med Politiet, Færdselsstyrelsen og de tre køresskoleorganisationer, som skal sikre kommende køreskoleelever rådgivning, før de vælger køreskole.

Så mange procent dumpede i 2015 teori- og køreprøver i TV 2 Lorrys sendeområde

Nordsjælland:
  • Teoriprøve: 27 %
  • Køreprøve: 42,5 %
København:
  • Teoriprøve: 34 %
  • Køreprøve: 47 %
Midt- og Vestsjælland:
  • Teoriprøve: 28,1 %
  • Køreprøve: 40 %
Tallene er fra politikredsene i TV 2 Lorrys sendeområde.
Kilde: Rigspolitiet

Ifølge Rådet for Sikker Trafik skal det ruste de unge mennesker til at være kritiske forbrugere, der ikke køber et dårligt produkt, som ender med at blive meget dyrere end først antaget.

Endvidere skal det sikre, at de kommende bilister ikke dumper gentagne gange og ender dårligt rustet bag rattet.

Køreskole-elever skal være kritiske forbrugere

- Sikkertrafik.dk/kørekort er et forbrugersite, som vi har lavet. Det henvender sig til unge, som skal tage kørekort. Formålet med det er, at det skal ruste dem til at være kritiske forbrugere, når de skal vælge køreskole og tage kørekort, siger seniorprojektleder hos Rådet for Sikker Trafik, Liv Knoblauch Kofoed-Jensen, og fortsætter: 

- Vi giver en masse gode råd til at gennemskue, hvad et kørekort må koste, og så har vi lavet en tjekliste, som man kan bruge som redskab, før man vælger køreskole. Det handler om, hvad man kan kræve som køreskole-elev - for det kan ofte være svært at gennemskue, hvad man skal kunne som elev.

Et sådant tiltag ville have gavnet Katia Gebera fra Hørsholm, som endte med at skifte køreskole på grund af dårlig behandling.

- Det lyder som en rigtig god idé med et site, hvor man kan se, hvad man skal kigge efter. Køreskolerne kan jo sagtens promovere sig selv som dygtige, men når man så kommer ind i det, kan det være rent svindel det hele.

Bare tæer i forruden

I Katia Geberas tilfælde var det særligt til køretimerne, at der var problemer.

- Første gang vi var ude at køre, sad han kiggede på sin computer hele tiden - der kom nemlig resultater fra køreprøver ind. Det gjorde, at jeg følte mig meget utryg. Og så sad han med bare fødder på instrumentbrættet, og det frustrerede mig helt vildt. Jeg sagde til ham, at det ikke var i orden, men han blev meget hidsig. Og da jeg ville skifte køreskole, ville han ikke betale noget tilbage, siger Katia til TV 2 Lorry.

Skulle hun tage kørekort i dag, havde hun set sig mere for og valgt anderledes. Først og fremmest ville hun have undersøgt, om kørelæreren var medlem af Dansk Kørelærer-Union. Det var hendes første kørerlærer ikke, og ifølge Katia var der nok en god grund til det.

- Når man kørte med ham, sagde han, at det 'gik fremad'. Han underviste på en meget utryg måde - jeg lærte ikke noget, men fik bare at vide, at 'det og det' var galt. Heldigvis bestod jeg køreprøven første gang, men det var kun fordi, jeg skiftede. Jeg tog fem ekstra køretimer, og min nye kørerlærer sagde, at jeg kørte bil helt forkert. Så jeg skulle 'omlære' det hele, lyder det fra Katia Gebera.

Politiet: God idé med forbrugersite

Ifølge Allan Teddy Wadsworth-Hansen, der er vicepolitiinspektør i Københavns Politis Færdselsafdeling, kan man fra politiets side kun tjekke, om lektionsplanen er i orden og forholde sig til det. Derfor er et forbrugersite en god mulighed for at skærpe fremtidige bilisters blik for, hvad man skal lære i sin køreundervisning.

- Der er et helt katalog for, hvordan kørelektionerne er skuet sammen, og hvad de skal indeholde. Det er det, som vi kan blande os i. Vi kan derimod ikke blande os i pædagogikken hos den enkelte kørerlærer - men vi kan kun kontrollere lektionsplanen, siger vicepolitiinspektøren til TV 2 Lorry. 

Han fortæller videre, at samarbejdet med Rådet for Sikker Trafik også er et opråb om, at man hos Københavns Politi ser for mange tilfælde, hvor elever, som er til køreprøve for første gang, dumper.

- Fra politiets side er det et spørgmål om at give udtryk for, at der er en al for høj dumpeprocent. Det skyldes, at køreskoleundervisningen måske ikke har været tilstrækkelig - måske fordi de ikke har fulgt reglerne. Og derfor skal man som forbruger være mere kritisk.

Til spørgsmålet om hvorvidt det er op til køreskole-elever selv at holde øje med, hvad det er, de skal kunne, svarer Allan Teddy Wadsworth-Hansen, at det fra politiets side ikke er muligt at føre anden kontrol, end den man allerede udfører.

Han pointerer dog, at det er strafbart at snyde med lektionsplanen, og i tilfælde hvor det kan dokumenteres, kan man politianmelde sin køreskolelærer.

Kørelærer-formand: Der er altid brodne kar - derfor politiets ansvar

Ifølge Dansk Kørerlærer-Union har de allerede strammet op omkring kørerlæreruddannelsen, ligesom de løbende arbejder på at sikre vedligeholdelse af den enkelte kørerlæreres kvalifikationer.

- Der findes faktisk et meget restriktivt regelsæt for, hvad man skal kunne som kørerlærer. Vi har højnet uddannelsen og stillet større krav til efteruddannelse, siger formanden.

René Arnt retter derimod kritikken tilbage mod politiet, som kan og bør se mere efter de dårlige kørerlærere.

- Men det bør være politiets ansvar, at følge den til dørs. Det er politiet som ved, hvem de kørerlærere, som har svimlende dumpeprocenter, er, lyder det fra Dansk Kørerlærer-Unions formand, René Arnt som fortsætter:

- Det er klart, der altid nogle i branchen, som har en dårlig adfærd. Folk svindler jo i alle brancher. Derfor kan vi ikke gøre mere, end det vi allerede prøver på - så må politiet træde ind.

Den præmis køber vicepolitiinspektøren, Allan Teddy Wadswoth-Hansen, dog ikke.

- Politiet store fokus er sikre bilister, der er med til at reducere antallet af ulykker. Og hele den tendens skal jo starte hos køreskolerne, siger han.

Fælles for politiet og unionen er det dog, at begge parter støtter op om forbrugersitet sikkertrafik.dk/kørekort, for at sikre de kommende bilister bedst muligt.

- Vi har opnået mange ting de senere år i vores branche. At der nu er et forbrugersite, hvor folk kan orientere sig om de gældende regler var også punkt på vores dagsorden, så det er vi meget glade for, siger René Arnt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik