Queen Mary II kommer til Helsingør

»Queen Mary 2« har aldrig tidligere sejlet i de danske farvande. Den 11. maj næste år lægger luksuslineren til i Helsingør under et togt fra Southampton, hvor de to andre byer, der bliver besøgt, er Hamborg og Oslo.

I ti timer får Helsingør værtsskabet for verdens
største, mest eksklusive og berømte krydstogtskib, britiske
»Queen Mary 2«. Det sker tirsdag den 11. maj næste år, hvor den
luksuriøse storhed lægger til på redden klokken 8.00 om morgenen
ankommet fra Oslo for at fortsætte klokken 18.00 tilbage ud af
Kattegat rundt om Jylland mod Hamborg.
Med anløbet skrives der et stykke dansk krydstogtshistorie.
Det er det hidtil første og eneste anløb i Danmark også i
skibets planlagte krydstogt-kalender.
»Queen Mary 2« sejler sine togter på alle verdenshavene men
mest mellem Southampton og New York, og hidtil har den
luksuriøse liner kun sejlet ganske få skandinaviske ture og
udelukkende i de norske fjorde.
Helsingør er ét af blot tre stop de ti dage fra afsejlingen
fra Southampton den 6. maj 2010 til retur-ankomsten i den
engelske havneby den 15. maj.
Den 8. maj lægger »Queen Mary 2« til i Hamborg, hvor der er
ombordstigning for flere gæster. Den 10. maj er der ankomst i
Oslo. Og dagen efter i Helsingør, inden det går tilbage først
til Hamborg den 13. maj og til Southampton den 15. maj.
Størst, længst og højest
»Queen Mary 2« er ejet af det engelske krydstogtrederi Cunard,
og det er med en vægt på 150.000 tons, 1.132 fods længde og 135
fods bredde det største, længste og højeste passagerskib, der
nogensinde er bygget.
Det oprindelige og historiske »Queen Mary« - også bygget af
Cunard - sejlede som ruteskib mellem Southampton og New York fra
1936 frem til 1967, hvor det blev oplagt som museum og hotelskib
i Long Beach i Californien. Også det var sin tids største
passagerskib.
»Quenn Mary 2« blev bygget i 2004, og det er uden
sammenligning verdens mest fornemme og mest berømte
krydstogtskib.
Skibet tager 2.620 passagerer, og til hvert gæstepar er der et
besætningsmedlem - i alt 1.253.
Tre af fire kahytter har egen balkon.
På 14 dæk er der sports-faciliteter, butikker, barer, fem
swimmingpools og ikke mindre end ti restauranter.
Fordeles alle tilgængelige arealer for de 2.620 passagerer,
vil der være 57 kvadratmeter til hver, så nogen trængsel om bord
kan man ikke ligefrem tale om.
Priserne på krydstogter er er faldet til et rimeligt niveau,
og hos Cunard tilhører de fem dage med »Queen Mary 2« fra
Hamborg rundt om Oslo og Helsingør tilbage til Hamborg de
billigere.
Lige i øjeblikket giver Cunard på denne rejse en rabat på
mellem seks og 11 procent, og dermed kan en indvendig kahyt til
to personer fås for 1.030 euro pr. person. Det svarer til godt
7.000 kroner.
En suite koster 6.050 euro pr. person - godt 45.000 kroner -
men de er allerede udsolgt her ti måneder før afgang fra
Southampton og Hamborg.
Priserne inkluderer alle måltider om bord, kabineservice hele
dagen, brugen af de fleste faciliteter og al underholdning om
bord.
Turistchefen jublerMed det budskab, Helsingør Dagblad kan
bringe i dag, er der sat helt anderledes fokus på kommunens
ambition om en satsning på udviklingen af turismen, og
modtagelsen af »Queen Mary 2« kan blive en symbolsk
generalprøve, der skal bestås, mens der stadig rodes med
byggeriet i havnen, hvor tenderne skal sætte krydstogtturisterne
i land.
Og den opgave er lagt i hænderne på den netop tiltrådte
direktør for det privat-kommunale selskab Vækst & Viden, Anders
Christian Hjort.
- Det er helt nyt for mig det her. Det er først nu, du ringer,
at jeg hører om besøget. Det er virkelig fantastisk.
- Der er jo tale om en unik begivenhed, og det er rigtig godt
for markedsføringen af Helsingør som en international by.
- Nu får vi jo god tid til planlægningen, og så skal vi ha'
gang i vores netværk også af handel og kultur i Vækst & Viden.
- 2.620 krydstogtturister! De skal få en oplevelse, så de
vender tilbage for at se, hvordan Helsingør tager sig ud, når
byggepladsen i havnen er forvandlet til et færdigt Kulturværft,
siger en jublende opstemt Anders Christian Hjort.