Foto: TV2/Lorry

Presset Thorning trak tæppet under ordfører

S har længe ønsket at fjerne loftet over parkeringsafgifter. Alligevel undsiger Thorning sin ordfører.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) er under massivt pres i sagen om betalingsringen, og det kan være årsagen til, at hun tirsdag lynhurtigt trak et forslag fra sit eget parti om at prisen på parkering igen må stige.
Så sent som for 14 dage siden fortalte Socialdemokraterne nemlig også, at de ønskede at hæve loftet over de kommunale parkeringsafgifter.

Tirsdag blev forslaget gentaget med store typer på forsiden af Jyllands-Posten. Her erklærer både Århus Kommune og flere kommuner omkring København sig parate til at hæve parkeringsafgifterne.
Alligevel vælger Helle Thorning-Schmidt højst overraskende at trække forslaget tilbage på sit ugentlige pressemøde tirsdag. En beslutning, som Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn accepterer.
- Jeg synes ikke, det er jordens største sag, og jeg kan godt forstå, at når forslaget bliver pustet op på forsiden, så har statsministeren et behov for at signalere "ro på det bliver ikke ublu priser", siger Rasmus Prehn.
Spørgsmål: Men det er vel ikke Jyllands-Postens forside, der skal diktere Socialdemokraternes politik?
- Det er det heller ikke.
Spørgsmål: Men det kunne godt lyde som om, det er det, der sker i det her tilfælde?
- Jamen, det synes jeg ikke, siger Rasmus Prehn.
I dagens udgave af Jyllands-Posten begrunder Socialdemokraterne forslaget med, at kommunerne skal have lov til at styre trafikken ind i byerne ved blandt andet at hæve prisen på parkering.
Spørgsmål: Du siger til Jyllands-Posten, at kommunerne skal have lov til at styre trafikken. Hvorfor skal de ikke længere have lov til det?
- Det er en principiel diskussion, som vi gerne tager på et andet tidspunkt. Men jeg kan godt forstå, at statsministeren på et tidspunkt, hvor der er rigeligt fokus på trængselsringen, vælger at sige, det ikke er det mest aktuelle lige nu, siger Rasmus Prehn.
Spørgsmål: Men fratager I ikke kommunerne muligheden for at sikre, at der ikke kommer så mange biler ind i byerne?
- Ja, det er jo konsekvensen, hvis man tolker det stramt, siger Rasmus Prehn.