Foto: TV2/Lorry

Presset modebranche er til modeuge

København kommer til at stå på den anden ende de første dage i februar ved årets første modeuge. Men branchen står over for store udfordringer.  

I de kommende dage vil Københavns gader bugne af designere og indkøbere fra hele verden, når dørene slås op til årets første modeuge.

Der vil blive vist tøj fra mere end 2400 forskellige tøjmærker, fem konkurrerende messer vil tiltrække folk - og 47 shows på catwalken er, hvad københavnerne kan byde på.

Men krisen har ikke været god for dansk mode og design. For når krisen kradser, rammes mode og tekstilbranchen hårdt.

- Kunderne holder på pengene, og forbruget er vigende. Det gælder især i Danmark, hvor butikkerne har svært ved at betale deres leverandører, og det rammer modebranchen hårdt på likviditeten. Samtidig er et øget antal butikslukninger med til at ramme modebranchen hårdt, siger Klaus Iversen Hell fra Eksportrådet.

I Eksportrådet, der hører under Udenrigsministeriet, kigger man på, hvordan man kan hjælpe den danske modebranche til at finde nye kunder andre steder end hjemmemarkedet, som tæller Danmark, Norge, Sverige og til dels Tyskland.

- Men også lande som Rusland, Canada, Australien, Taiwan og Japan synes, at dansk mode er interessant. Så vi anbefaler virksomhederne at have styr på det nære marked - og så lede efter steder, hvor de kan vokse. Og det kunne også være et land som Polen, der har 40 millioner indbyggere, siger Klaus Iversen Hell.

Trods krise slog modebranchen sin egen rekord i omsætning sidste år. Og det er salget ud af Danmark, der skubber til tallene. I 2011 steg eksporten 13,3 procent i forhold til 2010 til i alt knap 27 milliarder kroner.

- Danske eksportvirksomheder sælger nu ni ud af 10 stykker tøj på internationale markeder. Det dækker dog over store forskelle i indtjening og vækst. Hver anden virksomhed har oplevet fremgang i 2011, mens den anden halvdel har enten oplevet stilstand eller tilbagegang, påpeger Klaus Iversen Hell.
En analyse af modebranchen fra Deloitte viser, at forbrugerne vil holde pungen dybt begravet i lommen i år. Og det vil betyde, at nogle virksomheder må dreje nøglen om.

- Detailbranchen er fortsat kendetegnet ved, at der ligger mange virksomheder i den såkaldte "farezone", hvor indtjeningen er minimal og soliditeten kritisk, skriver Deloitte om tiden, der kommer.

Et af de større danske selskaber IC Companys kom med regnskab for to uger siden. Og her viste krisen sit tydelige ansigt med nedjusteringer over en kant.

- Faldet i tillid på de skandinaviske markeder har været ret stort, og samtidig har vi set et meget dramatisk fald på det polske marked.

Det sagde administrerende direktør Niels Mikkelsen i forbindelse med, at selskabets regnskab blev offentliggjort.