Positiv udvikling stagneret: Flere dræbes i trafikken

Antallet af trafikdræbte er steget i to af tre politikredse i hovedstadsområdet over de seneste år. Cyklister udgør større andel af dræbte, viser ny rapport.

Lad os tage de gode nyheder først: 

På landsplan har der fra 2013 til 2017 været et fald i antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken.

I forhold til indbyggertallet er Nordsjælland den politikreds, hvor færrest personer mistede livet eller kom til skade i en trafikulykke sidste år.

Hvis man sammenligner på tværs af landet, ligger antallet af dræbte og tilskadekomne pr. indbygger i hovedstadsområdets tre politikredse under landsgennemsnittet.

Når det kommer til spirituskørsel, er hovedstadsområdets borgere bedre til at lade køretøjet stå, når man har fået en tår over tørsten, end i resten af landet.

Så til de mindre gode:

Ser man på antallet af tilskadekomne og trafikdræbte, så er udviklingen stagneret i hovedstadsområdet, mens det for størstedelen af landet ellers går den rette vej.

Og så er antallet af trafikdræbte desværre steget i to af tre af hovedstadens politikredse over de seneste fem år.

Det viser en ny rapport fra Vejdirektoratet.

 

Ulykkesudvikling stagneret - antal dræbte stiger

I hovedstadsområdets tre politikredse har antallet af personskader i trafikken ligget på nogenlunde samme niveau over de seneste fem år, viser rapporten. Dermed er udviklingen stagneret.

I Nordsjælland kommer godt 200 personer til skade i trafikken om året, i København er tallet lidt under 400 om året, og på Københavns Vestegn er der godt 150 dræbte og tilskadekomne i trafikken om året.

Ser man på antallet af dræbte i trafikken er udviklingen dog knap så god for to af de tre politikredse. Den er nemlig hverken stagneret eller faldende. Den er steget siden 2013.

På Københavns Vestegn er antallet af dræbte steget fra 4 i 2013 til 12 dræbte i 2017.

I Nordsjælland er antallet steget fra 8 dræbte i 2013 til 15 dræbte i 2017.

Den gode nyhed er dog, at udviklingen i Københavns politikreds er omvendt. Her er det gået fra 10 dræbte i 2013 til 5 dræbte i 2017, hvilket er det laveste antal dræbte i politikredsen i den femårige periode. I 2016 var der hele 19 trafikdræbte i København.

Cyklister særligt udsat gruppe

Fælles for de tre politikredse er, at cyklister udgør en større andel i ulykkesstatistikken, end i resten af landet.

46 procent af de dræbte og tilskadekomne i Københavns politikreds var cyklister, mens tallet hed 32 procent i Nordsjælland og 28 procent på Københavns Vestegn. På landsplan udgjorde personskadeulykker med cyklister 24 procent i 2017.

- Hovedstadsområdet består i høj grad af tætliggende byer og store sammenhængende byområder. Derfor sker hovedparten af ulykkerne, ikke uventet, i byerne, og det præger ulykkesbilledet, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.

- For eksempel udgør cyklister og fodgængere en større andel af dem, der kommer til skade i trafikken – ikke mindst i Københavns politikreds.

I alle tre politikredse udgjorde mænd den største andel af dræbte i trafikken.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik