Foto: dinnerdays.com

Populær madfestival vender tilbage: Billig gourmet til de hurtige

DinnerDays har på få år vokset sig til en større madfestival.

Saltet helleflynder, gravad torsk, kammuslinger og ceviche af skaldyr. Eller svineskulder, kalveruller og tenderloin filet.

Muligheder er der masser af, når den populære madfestival DinnerDays vender tilbage til København i uge 7. 

Konceptet er enkelt: Spis tre retter for 200 kroner på et hav af byens hyggelige restauranter. 

Det vil dog også være muligt at betale det dobbelte for en gourmetmenu på den Michelinstjernebelønnede Noma-aflægger Restaurant 108 på Christianshavn samt den nordisk-italienske fusionsrestaurant Brace.

Hastigt vokseværk

DinnerDays blev til i 2015, hvor ni spisesteder i hovedstaden inviterede indenfor i efterårsferien. 

Dengang forklarede idémanden Peter Thygesen fra DinnerBooking til Ibyen.dk, at ferien er et tidspunkt, hvor mange har mere overskud og tid til at tage ud:

- Så kan det jo endda være, at man opdager en restaurant, man ellers ikke ville have prøvet, sagde han.

Læs også Grøn burger? Supermarkedskæde skruer op for kødfri trend

Dét er der øjensynligt mange, både gæster og kokke, der kan skrive under på. 

I hvert fald er de ni restauranter nu blevet til 51 på landsplan - heraf 43 i København - og selvom der også bliver afholdt Copenhagen Dining Week i skolernes vinterferie, så skal der nok blive både fyldt op og spist op på spisestederne, forsikrer Peter Thygesen til TV 2 Lorry:

-  I dag (igår, onsdag, red.) starter salget for modtagerne af vores nyhedsbrev, og i morgen starter salget for alle andre. Så de mest besøgte restauranter vil allerede i aften eller i morgen være udsolgt. Så vil der gå et par dage yderligere, før resten er optaget. Mange skal lige opdage eventet, og så skal de lige koordinere med deres bekendte, før de booker et bord. 

Billig Michelin giver ekstra opmærksomhed

Den store efterspørgsel får dog ikke umiddelbart DinnerBooking til at udvide yderligere i de kommende år, forklarer eventmanageren Dan Vogelius Hansen til TV 2 Lorry.

- Vi har vækstet gang på gang, men når det er sagt, så er det ikke meningen, at vi skal være flere hundrede restauranter. Vi vil gerne kunne holde hånd i hanke med promoveringen af hvert enkelt sted, så de også føler, at de får noget ud af at være med, siger han og uddyber:

- Vi bruger meget tid på at snakke med stederne. Nogle vil gerne have nye gæster, og andre vil gerne give en god og anderledes oplevelse til de mennesker, som har været på restauranten før, og som man værdsætter. 

Læs også Madanmelder efter lukning af ikonisk restaurant: Markedet er mættet

Om gourmetrestauranternes deltagelse forklarer han:

- Det handler om, at alle segmenter skal være med. Prisen er en stor "driver" for folk, men der skal være lidt for enhver smag.

- Michelin er med til at skabe awareness om, hvad der findes, og det kan gavne industrien. Måske får det nogen til at prøve noget, som de ikke nødvendigvis ville have spist. Folk vil måske finde ud af, at det er pengene værd, fortsætter han. 

Bestil bord og læs mere her. 

Læs også Italiensk restaurant i København hædret som verdens bedste

Læs også Kok giver opsang til forældre: Børn må ikke bestemme menuen

DinnerDays i København

 
  • SULT
  • Fuego
  • Lalala
  • Asador
  • NO.2
  • Søren K
  • Belis Bar
  • Mêlée
  • Aristo
  • Bistro Avenue
  • Plaza Grill
  • Skt. Petri Restaurant
  • 20A
  • Nørrebro Bryghus
  • P Eatery
  • Entre
  • Hummer
  • Koefoed
  • Tight
  • Eattoday Østerbro
  • Bodil
  • Restaurant 108 (400 kroner)
  • Fabios Paparazzi
  • Mercante
  • Ofelia
  • Bistro Couloir
  • Couloir
  • Hellerup Sejlklub
  • Livingstone
  • Deligreco
  • Brace (400 kroner)
  • Spise\Bar nr. 20
  • Gumbo
  • Charlie Bistro