Politikere vil have loft over urolige børn

For mange børn med diagnoser som ADHD og adfærdsvanskeligheder ødelægger klassen for de andre elever. Det vil de radikale i Københavns Borgerrepræsentation nu sætte en stopper for ved at indføre et loft på højst to 'problembørn' i en enkelt skoleklasse.

Kommer der flere, skal de i nogle tilfælde henvises til en anden skole, skriver Politiken mandag.
»Vi bliver nødt til at tage et opgør med rummelighedsbegrebet og tanken om, at der er plads til alle i den københavnske folkeskole«, siger Kasper Johansen, som er uddannelsesordfører for de radikale.
- Mange børn med diagnoser har en meget udadreagerende adfærd, og den bliver kun forstærket, hvis de ikke får den rigtige støtte. De slider deres omgivelser ned. Vi ser klasser, der bliver ødelagt, og hvor de ressourcestærke familier flygter fra, siger han til Politiken.
Socialdemokraterne støtter tanken.
- Man kan ikke bare fylde klasserne op med børn, der er visiteret til specialundervisning. Vi bruger henvisningsretten i forvejen, siger skoleordfører Jan Andreasen (S) til Politiken.
Formanden for de københavnske skolelærere, Jan Trojaborg, kan godt genkende problemstillingen. Men han er ikke enig i ideen om et loft, som vil indebære, at nogle børn skal flyttes til andre skoler.
- Distriktsskolen skal være for kvarterets børn; det må være udgangspunktet. Jeg mener ikke, man skal flytte de her børn rundt, for så giver man dem et stempel to gange, siger han til Politiken.
SF's Bo Asmus Kjeldgaard, som er borgmester for skolerne i København, mener ikke, man kan sætte et fast loft over antallet af børn med særligt behov for støtte.
- Man kan ikke gøre det så rigidt, for hvad er en diagnose? Sådanne børn kan også være indadvendte og sidde for sig selv, mens andre børn, som er meget aktive og udadvendte, ikke har nogen diagnose, siger han til Politiken.
SF's bud på en løsning er at ansætte to lærere i alle dansk- og matematiktimer i de yngste klasser. Det vil koste ca. 130 millioner, som skal findes inden for de eksisterende budgetter.