Foto: Jens Nørgaard Larsen - Scanpix

Politikere om krydstogtsforurening: "Noget værre svineri"

En rapport viser, at krydstogtskibene i København forurener massivt. Det vil et landstrømsanlæg kunne ændre på, men Københavns politikere skal have hjælp fra Christiansborg.

- Det er helt absurd og noget værre svineri, siger Jakob Næsager fra Konservative i København, efter en ny rapport fra Det Økologiske Råd har påvist, at de mange krydstogtsskibe, der lægger til i Københavns havn hver sommer, forurener mere end trafikken på H.C. Andersens Boulevard.

Det er helt absurd og noget værre svineri

Jakob Næsager, medl. Københavns Teknik- og Miljøforvaltning

Den massive miljøbelastning skyldes, at krydstogtskibene genererer strøm ombord på skibet ved at bruge de store dieselolie-motorer, som også driver skibene frem, når de sejler.

De store skibe sviner ifølge rapporten så meget, at der bør gribes til handling hurtigst muligt, lyder det i rapporten.

På Københavns Rådhus har man kendt til problemet i flere år, men løsningen ligger ikke ligefor, lyder det fra Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell fra Enhedslisten.

- Det er ikke ny viden, at det forurener voldsomt meget. Det ved vi. Et enkelt krydstogtskib forurener mere end al biltrafik i København om dagen, siger Morten Kabell til TV 2 Lorry og tilføjer:

- Derfor har det hele tiden været Københavns Kommunes holdning, at der skal etableres landstrømsanlæg. 

Læs også Miljøråd slår alarm: Krydstogt-skibe forurener mere end biler

Etablering af landsstrømsanlæg ikke uproblematisk

I rapporten fra Det Økologiske Råd anbefales der netop at anlægge et landstrømsanlæg, men problemet er ikke etablere anlægget. Problemet er nærmere at få krydstogtskibene til at bruge anlægget.

Grunden til, at det ikke er etableret, er, at skibene ikke kan pålægges at bruge det

Morten Kabell, Teknik- og Miljøborgmester, København, Enhedsl.

- Grunden til, at det ikke er etableret, er, at skibene ikke kan pålægges at bruge det. Så vil de bare lade være. Det skal være obligatorisk. Det er national lovgivning og måske EU-lovgivning, der skal til, siger borgmesteren.

Sådan lyder beskeden også fra Jakob Næsager, der er medlem af Københavns Kommunes Miljø- og Teknikforvaltning.

- Vi har arbejdet på det i årevis. Der skal en teknisk handelsændring til, for hvis det ikke er som i andre lande, er det konkurrenceforvridende, siger Næsager og tilføjer:

- Og hvis kommunen stiller gratis strøm (afgiftsfri, red.) til rådighed for skibene, er det også konkurrenceforvridende. Så uanset hvordan vi gør det, skal EU på banen. 

Læs også Her gør man gang på gang klamme fund i Københavns Havn

Erhvervsministeren vil ændre EU-regler

Politikeren oplyser desuden, at kommunen flere gange har kontaktet erhvervsministeriet om sagen.

- Så vidt jeg ved, arbejder erhvervsministeren allerede på at få det ændret i EU, siger Jakob Næsager.

Fra Socialdemokratiet i Københavns Teknik- og Miljøudvalg ser man helst, at der etableres et landstrømsanlæg hurtigst muligt. Samtidg erkender Niels E. Bjerrum, soc.dem., at det er en balancegang at få enderne til at mødes.

I det her tilfælde giver det god mening at se over sundet og bruge deres gode eksempel

Morten Kabell, Teknik- og Miljøborgmester, København, Enhedsl.

- Vi vil gerne fastholde København som en krydstogtdestination. Vi vil jo ikke skræmme krydstogtskibene væk fra København, men samtidig skal de vide, at det er sådan, når man lægger til i København. Den balancegang skal findes i dialog med branchen, men det er ikke det samme som, at vi ikke må stille krav, siger han til TV 2 Lorry.

Et sådant krav er allerede blevet stillet ved krydstogtsterminalen i Göteborg. Her er landstrømsanlægget ifølge Morten Kabell fritaget for afgifter.

- I det her tilfælde giver det god mening at se over sundet og bruge deres gode eksempel, siger Morten Kabell og fortsætter:

- Det kræver, at vi har samme regelværk som i Sverige. På den måde burde vi kunne afkræve skibene at bruge et landstrømsanlæg. 

Læs også Minister lukker kassen for en nedrivning af Bispeengbuen