Politikere hængte partiskilt på knagen i debat: Dette problem SKAL løses

Fem politiske modstandere kom hinanden i møde i valgdebat. Sammen var de enige om, at kampen mod støj og trængsel i hovedstadsområdet er så stor, at det kræver fælles løsninger og én samlet stemme på Christiansborg.

Politikere bliver ofte beskyldt for at skabe splid og grave grøfter i kampen om at fiske stemmer.

Søndag aften byggede fem politikere fra deres hver deres parti til gengæld bro, da TV 2 Lorrys valgeksperiment 'Valg med God Vilje' løb over skærmen.

Her går konceptet ud på, at politikerne skal finde fælles løsninger på vigtige problemstillinger i hovedstadsområdet – på tværs af partiskel.

I aften handlede debatten om den stigende støj, forurening og trængsel, som den voksende trafik medfører i hovedstadsområdet, hvor 40 procent af landets støjbelastede veje ligger.

Noget, som politikerne er fuldt ud enige om skal løses.

quote Det vigtigste er, at de problemstillinger, vi har, bliver løst. Så må vi sgu give lidt på ideologien en gang imellem

Mads Fuglede, Venstre

Faktisk var de fem folketingskandidater fra henholdsvis Venstre, Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Liberal Alliance rørende enige på ganske mange punkter i aftenens debat.

Det gælder blandt andet løsningstiltag som differentierede hastigheder, støjdæmpende dæk, afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler, mere forskning i grøn teknologi, skærpede miljøzoner og en ny havnetunnel i København.

Mød de fem politikere i debatten

De fem politikere i aftenens udgave af 'Valg med god vilje' er:

Men den helt store fællesnævner for de fem kandidater er behovet for, at hovedstadsomtrådet bliver mere tilgodeset, når der skal tildeles trafikmidler inde på Christiansborg. Politikerne mener nemlig, at den nuværende fordeling af trafikmidler i Danmark er skæv.

Kampen om pengene 

- Den første kamp, vi skal vinde, er, at man bruger pengene proportionalt med, hvor folk bor, og hvor de største trafikudfordringer er. Hvis vi vinder den kamp, så har vi pludselig midler til at gøre noget ved det her, siger Venstres Mads Fuglede, der sammen med SF’s Serdal Benli og politikere fra både Socialdemokratiet, DF og De Konservative har dannet en trafikalliance på den københavnske vestegn, som har fået tilnavnet Vestegnens trafikmafia.

- Det er ikke så vigtigt, hvem af os, der har ret. Det vigtigste er, at de problemstillinger, vi har, bliver løst. Så må vi sgu give lidt på ideologien en gang imellem, siger Mads Fuglede.

Venstres Mads Fuglede (th.) og Samria Nawa fra Radikale Venstre (tv.).
Venstres Mads Fuglede (th.) og Samria Nawa fra Radikale Venstre (tv.).
Foto: TV 2 Kosmopol

- Det er en vigtig kamp at få vundet, hvis vi skal få løftet området som helhed, tilføjer SF’s Serdal Benli samstemmigt.

- Når infrastrukturmidlerne skal deles, så skal vi på tværs af partiskellene slå på, at midlerne skal føres derhen, hvor problemerne er størst, og det er de her i hovedstadsområdet. Der kommer 200.000 yderligere borgere til inden for en årrække, siger han.

Serdal Benli er folketingskandidat for SF i Københavns Omegns Storkreds.
Serdal Benli er folketingskandidat for SF i Københavns Omegns Storkreds.
Foto: TV 2 Kosmopol

Folketingkandidat for Radiale Venstre Samira Nawa supplerer med, at trafik og trængsel ikke behøver at være det eneste område, hvor de sammen kan være Københavns og hovedstadsområdets stemme.

København skal tales op

- Vi skal ikke gå og ikke skamme os over, at vi gerne vil tale københavnernes sag. Jyske politikere taler meget jyders sag, men det her er jo ikke en regional splittelse. Hvis vi kan tale København op og skabe gode løsninger, så smitter det jo også af på resten af landet. København er jo ikke bare vores hovedstad, men hele landets. Så på den måde skal vi også turde tænke den identitet ind, når vi laver løsninger på støj, forurening og andre områder, siger hun.

Samira Nawa er folketingskandidat i Københavns Storkreds for Radikale Venstre. 
Samira Nawa er folketingskandidat i Københavns Storkreds for Radikale Venstre. 
Foto: TV 2 Kosmopol

Socialdemokratiets Mette Reissmann pointerede i samme ombæring nødvendigheden af at et godt samarbejde med politikerne í hele regionen og ude i kommunerne, hvis støjen og trængslen skal bekæmpes.

- Der skal mere end snak til, der skal handles. Så i stedet for at kalde det for en københavnermafia, er det pragmatisk politisk håndværk, der skal foldes ud, for at imødegå det pres, der er fra vores jyske kolleger i Folketinget, siger hun.

Liberal Alliances Danny Malkowski ser også gerne et større samarbejde med de kommunale politikere.

- Mange kommuner og regioner tænker inden for deres egne kasser. Jeg savner et større samarbejde på tværs. Og det tror jeg helt klart vi kan bidrage til, siger han og nævner som eksempel behovet for mere samtækning af den kollektive transport og privatbilisme.

Jeg savner et fokus på, at man bygger flere parkeringspladser uden for de tæt befolkede zoner, så man kan parkere bilen og skifte over til den kollektive transport og køre ind til byen. 

Danny Malkowski er folketingskandidat for Liberal Alliance i Københavns Storkreds.
Danny Malkowski er folketingskandidat for Liberal Alliance i Københavns Storkreds.
Foto: TV 2 Kosmopol

Flere konkrete projekter

Da kandidaterne blev spurgt om, hvordan de ville tage den gode stemning fra sofaerne i debatstudiet på Furesø Rådhus hele vejen med ind på Christiansborg, lød forslaget fra Venstres Mads Fuglede, at det gælder om at finde nogle konkrete modeller og projekter, som partierne i fælleskab kan bakke op om og kæmpe for.

Blandt andet den havnetunnel i København, som Venstre gerne ser bygget med finansiering af byggeretter fra Lynetteholmen. Et projekt, der var bred opbakning til fra de fem kandidater i aftenens debat.

- Det kan hurtigt blive noget, hvor vi taler om støj og trængsel som sådan noget abstrakt. Og der er konkrete projekter altid en god idé.

- Men vi skal ikke bilde nogen ind, at vi kan lave en grøn omstilling og løse mange af de problemer, vi har i København, uden at få tilført flere penge, siger Mads Fuglede.

Se hele debatten her:

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik