Politikere dropper karakterfri skoler i København

SF i København har foreslået, at folkeskoler skal kunne forsøge sig med at undlade at give karakterer, men det blev onsdag nedstemt. I stedet har politikere vedtaget fem anbefalinger.

Der kommer ikke til at være karakterfri folkeskoler i København lige foreløbig.

Et flertal i Københavns Børne- og Ungdomsudvalg har onsdag stemt nej til SF's forslag om at søge om dispensation hos Undervisningsministeriet, så nogle skoler helt kan undgå at bruge karakterer i en forsøgsperiode.

Det sker, selvom et flertal i Københavns Borgerrepræsentation tidligere har givet udtryk for, at de var positive overfor forslaget.

I stedet har politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget vedtaget fem anbefalinger, der også skal forbedre trivslen i folkeskolerne. Alle københavnske skoler opfordres blandt andet til at skrue ned for brugen af karakterer.

Politikernes fem anbefalinger til de københavnske folkeskoler:

  • Alle skoler skal arbejde mod, at elever deltager i forløb om anti-mobning. I skolens kvalitetsrapport skal det angives, hvordan skolen arbejder med forløb om mobning. Kompetenceudvikling skal understøtte lærernes indsats overfor anti-mobning.
  • Alle skoler og lærere opfordres til at skrue ned for brug af løbende karakterer og op for feedback. I skolens kvalitetsrapport skal det angives, hvordan skolen har arbejdet med styrket feedback og færre løbende krakterer.
  • Alle skoler opfordres til at indføre samtaler med eleverne om deres trivsel og udvikling. I skolens kvalitetsrapport skal det angives, hvordan skolerne arbejder med eleverne om deres trivsel og udvikling.
  • Alle skoler i København skal arbejde med brug af mobiltelefoner og digitale hjælpemidler i undervisningen, samt med digital dannelse af eleverne. Skolerne skal tage stilling til, hvornår digitale hjælpemidler bruges aktivt i undervisningen, og hvornår det er støj til skade for læring og fordybelse, samt hvordan man med brug af mobiltelefon tager hensyn til de sociale fællesskaber. På skolerne besluttes principperne af skolebestyrelsen og skoleledelsen med inddragelse af lærere og elever.
  • Alle skoler skal arbejde med at styrke inddragelse af eleverne i undervisningen og i udviklingen af skolerne. Hver skole skal rapportere på elevinddragelse og elevrådets virke i skolens kvalitetsrapport.

    Kilde: Københavns Børne- og Ungdomsudvalg

Anbefalingerne er blevet vedtaget på baggrund af et ændringsforslag fra børne- og ungdomsborgmesteren.

- Jeg er selvfølgelig rigtig glad for, at der har været bred opbakning til anbefalingerne. Det har fra første færd været min intention at gøre noget ved trivslen i de københavnske folkeskoler, for jeg er sikker på, at det også hænger sammen med elevernes indlæring, lyder det fra børne- og ungdomsborgmesteren, Jesper Christensen (S).

- Jeg havde gerne set, at det var mere ambitiøst. Jeg ville gerne have, at vi måske havde 10 skoler, der ville gå forest og finde nogle bedre evalueringsformer, siger udvalgsmedlem Klaus Mygind (SF) og fortsætter:

- Jeg er dog glad for, at vi nu får sendt et signal om, at karakterer kan mindske trivslen, og vi får anbefalet lærerne, at de skal prøve at give evalueringer på en anden måde.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik