Politiet må oprette nødtelefon

Politiets normale telefonsystem i et af landets mest kriminalitetshærgede områder er ubrugeligt. Borgere, der skal have hurtig hjælp, får nu udleveret et særligt mobilnummer. En skandale, at det er nødvendigt, mener politikere.

Borgerne i landets allermest kriminelle
gader har så svært ved at få fat i ordensmagten, at politiet nu
føler sig nødsaget til at oprette en særlig mobiltelefonlinje,
der går uden om politiets normale telefonsystem. Københavns
Politi har således fundet det nødvendigt at udlevere et
mobilnummer til beboerne i Vesterbros mest narkobelastede
kvarter. Det sker for at sikre, at borgerne overhovedet kommer
igennem til politiet, når de føler sig truet eller har været
vidne til åbenlys kriminalitet. Mange beboere i Abel Cathrines
Gade og Viktoriagade ringer forgæves, erkender politiet. Men nu
kan de få fat i betjente, der patruljerer på gaden på en
mobiltelefon. Det skriver Berlingske Tidende. »Vi må konstatere,
at der i mange situationer har været en utrolig lang ventetid
for at komme igennem på 114. Når de så endelig kom igennem, så
synes de heller ikke, at der har været stor forståelse for deres
problem. Det er ikke fair,« siger Mogens Lauridsen,
politiinspektør på Station City i København. Berlingske Tidende
har tidligere beskrevet, at borgere i yderområder lades i
stikken, når de føler sig akut truet af kriminalitet i deres
kvarter. Men nu erkender politiet, at selv på det indre
Vesterbro er det umuligt at give borgerne den behandling, de har
fortjent. »Det er en skandale, at noget så fundamentalt som
telefonkontakt med politiet ikke fungerer. Vi er for lang tid
siden blevet lovet af rigspolitichef Torsten Hesselbjerg, at
problemerne var ved at være løst,« siger Peter Skaarup (DF),
formand for Folketingets retsudvalg. Tom Behnke (K), Karen
Hækkerup (S) og SFs Karina Lorentzen siger, at politiets
mobilnumre kan løse et lokalt problem, men at politiet må sikre,
at borgerne kan komme hurtigt igennem til politiet. DF, SF og K
vil tage sagen op med justitsminister Brian Mikkelsen (K).
Politidirektør i København, Hanne Bech Hansen, bakker op om den
nye telefonlinje: »Man slipper for at ringe ind over centralen
først og kan i stede ringe direkte til patruljen på gaden. Så
det lyder i grunden som et godt initiativ. Men den grundlæggende
løsning er, at man får styr på den centrale telefonbetjening, og
det arbejder vi med fuld fokus på,« siger politidirektøren, der
blankt erkender, at der også er sket svigt i Københavns Politis
telefonbetjening.