Politiet advarer: Dette brev fra YouSee er snyd og bedrag

En borger i Køge har fået et falsk brev fra telefon, internet og TV-udbyderen YouSee. Nu frygter politiet, at der er flere i omløb og advarer.

En årvågen Køge-borger kontaktede igår YouSee, da et mistænkeligt brev var dumpet ind ad postkassen.

Afsenderen var angiveligt TV, internet og telefonudbyderen selv, men borgeren fattede mistanke, da logoet på brevet var et ældre YouSee-logo end det, der bruges nu. 

Det bekræfter både Midt- og Vestsjællands Politi og YouSee overfor TV 2 Lorry. 

Sådan opdager du, at dit YouSee-brev er falskt

  • YouSee-logoet på brevet er gammelt, og bliver ikke brugt af udbyderen længere
     
  • E-mailadressen til kundeservice er forkert - den korrekte er kundeservice@yousee.dk
     
  • Der er flere stavefejl i brevet
Har du også fået et mistænkeligt YouSee-brev i postkassen? Så vil vi gerne høre fra dig. Kontakt os på kabr@tv2lorry.dk

- YouSee har ringet til os og sagt, at der muligvis er falske breve i omløb. Det er ikke dem, der har udsendt dem, og de kunne aldrig drømme om at henvende sig på den måde, siger Carsten Andersen, der er pressekonsulent hos Midt- og Vestsjællands Politi.

Den konkrete årsag til politiets advarsel er, at der kan være tale om et bedrageri, der snyder borgere til at lukke kriminelle direkte ind i deres eget hjem.

- Der er mange muligheder for at lave bedrageri og tyveri - så derfor er det vigtigt at få talt om det, når der kommer noget nyt, siger Carsten Andersen, der dog oplyser, at de ikke har fået nogen anmeldelser om borgere, som har haft besøg af en falsk YouSee-tekniker.

- Men hvis vi på den her måde kan være med til at advare før, der kommer nogen, så synes vi det er en god idé, siger pressekonsulenten.

YouSee: Politianmeld falske breve

Hos YouSee bekræfter man politiets udlægning af sagen og håber, at der ikke er flere falske breve i omløb. 

- Vi har kun hørt om ét falskt brev, der kom i går. I brevet opfordrer man til et såkaldt service-besøg med YouSee-løsninger og de fysiske installationer hos kunden, siger Peter Glüsing, der er pressechef hos YouSee, og tilføjer:

- Jeg tænker, at det handler om at få adgang til kundens hjem. Det er slet ikke noget, vi udbyder, så vi ved, at der kan være tale om svindel, så man kan komme ind hos en kunde.

Derfor opfordrer YouSee til, at man spørger om ID-kort, når der kommer en tekniker på besøg. 

Det falske brev er dateret den 1. april, men YouSee modtog først beskeden fra kunden, der er fra Køge, i går.

- Så hvis de modtager et brev med såkaldt servicebesøg, så skal man politianmelde det eller ringe til vores kundeservice.

I brevet er der desuden anvendt et ældre YouSee-logo, der ifølge pressechefen ikke bruges længere.

Øverst ses det logo, der er anvendt i det falske brev. Nederst figurerer YouSees nuværende logo.
Øverst ses det logo, der er anvendt i det falske brev. Nederst figurerer YouSees nuværende logo.
Foto: YouSee / Presse

YouSee betjener ifølge pressechef Peter Glüsing mellem 1,2 og 1,4 millioner danskere.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik