Hovedstaden bryster sig gerne af at være blandt verdens bedste cykelbyer, men når det kommer til cykelparkeringen, kniber det med pladsen.
Det har vist sig sværere at finde pladserne, end hvad vi først havde regnet med
Der er trængsel på cykelstierne, men i høj grad også ved byens mange stativer.
Selvom et flertal i Københavns Borgerrepræsentation i 2013 satte penge af på budgetforliget til 6000 nye pladser, så mangler man stadig at finde plads til 1000 af dem.
Og det er ikke godt nok, lyder meldingen fra Radikale Venstres gruppeformand Tommy Petersen.
- Vi nedlægger p-pladser og udvider cykelstier for hele tiden at og skabe bedre vilkår for cyklisterne, og derfor er det sløset, at der ikke er det samme fokus på, at de kan parkere deres cykler, fordi det er noget, der hæmmer den bevægelse, siger han.
Han påpeger, at teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhedslisten) er et år bagud med at etablere de lovede stativer.
Af Københavns Kommunes hjemmeside fremgår det, at der i øjeblikket er cirka 50.000 offentlige cykelparkeringspladser til hele 680.000 cykler i byen.
Det er da også kun hver tredje cyklist, som er tilfreds med den aktuelle parkeringssituation ifølge kommunens egen undersøgelse.
Anne Mette Omø Carlsen (Enhedslisten), medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, erkender, at planerne om flere parkeringer har været længe undervejs.
Det skyldes dog, at der simpelthen ikke er plads i byen, lyder forklaringen.
- Det har vist sig sværere at finde pladserne, end hvad vi først havde regnet med, og jeg vil gerne medgive, at jeg helst havde set det gå hurtigere. Men vi vil jo gerne have en by, hvor der er plads til grønne områder, udeserveringer og plads til både biler og barnevogne.
Men vidste I ikke det, da I lovede 6000 nye pladser i 2013?
- Nej, man var i hvert fald ikke klar over, at det ville kræve så meget at finde de her pladser. Jeg synes faktisk, det er ufint, at De Radikale kritiserer os for ikke at have fundet dem, for vi arbejder på højtryk. Vi har blandt andet foreslået en udbyggelse af Dybbølsbro, hvor der kunne have været plads til rigtig mange cykler.
Anne Mette Omø Carlsen påpeger, at man på nuværende tidspunkt i forvaltningen har fundet plads til de sidste planlagte stativer.
Man vil blandt andet inddrage de såkaldte 10-meter zoner nær sving, hvor bilerne ikke lovligt må parkeres, men hvor der kan gøres plads til stativer langs fortorvskanten.
Forvaltningen har desuden fået 230 forslag fra borgere, som man samlet forventer kan give op mod 600 pladser.
De forventes at være etableret ved udgangen af 2017.