Foto: TV 2 Lorry - arkiv

Pilotforening og SAS kritiserer lufthavnens udvidelsesplan

Lukning af tværbane, der benyttes under særlige vejrforhold, vil betyde aflysninger og forsinkelser, lyder kritikken.

Der er uenighed om konsekvenserne af Københavns Lufthavns udvidelsesplaner. SAS og Pilotforeningen mener, at passagerer og flyselskaber kommer i klemme.

Det skriver Berlingske fredag.

Planen er, at Københavns Lufthavn ikke længere skal have en tværbane, hvorfra fly kan lette og lande, når der er særlige vindforhold, og det er nedlæggelsen af den bane, som SAS og Pilotforeningen er nervøs ved.

Det vil have alvorlige konsekvenser for SAS og ikke mindst for vores passagerer, hvis Københavns Lufthavn gennemfører en lukning af tværbanen, siger direktør for public affairs og infrastruktur i SAS Lars Wigelstorp Andersen til Berlingske.

Lars Wigelstorp Andersen forventer, at lufthavnen være lukket omkring 25 gange om året, hvis man vælger at bygge på den start- og landingsbane, som flyene benytter, når der er særlig hård vind fra nordvest eller sydøst.

- Det betyder 500 aflysninger alene for SAS og et endnu større antal forsinkelser, vurderer han. 

- Det kan vi ikke være bekendt over for vores passagerer.

Skønnet baserer sig på data fra Københavns Lufthavn i perioden juni 2010 til juni 2014. Længden på lukketiden kan være alt fra to til 12 timer afhængigt af vejret, oplyser SAS.

Hos flyselskabet Thomas Cook Airlines, der har mange charterflyvninger fra København, er flyvechef Per Schrøder ikke i tvivl om, at det vil komme til at »koste kassen« for selskabet, hvis uvejret rammer en dag, hvor man har mange afgange.

- Det vil være en lufthavn, som ikke fungerer. Så kan det godt være, at udvidelsen giver flere passagerer hen over året, men der vil være dage, hvor det virkelig kommer til at ramme hårdt, siger han.

Dansk Pilotforening er enig: 

- Det er uhensigtsmæssigt, hvis Københavns Lufthavn nedlægger tværbanen. Men det er en kommerciel beslutning fra deres side, og det har vi piloter ikke så meget indflydelse på. Vi har selvfølgelig en forventning om, at det sker i tæt dialog med vores arbejdsgivere, SAS og de øvrige operatører i Københavns Lufthavn, siger næstformand i Dansk Pilotforening Bent Kofoed-Dam.

Modsat SAS er lufthavnen nået frem til, at konsekvensen af ingen tværbane er 60 aflysninger i alt om året.

Der er masser af lufthavne, der ikke har tværbaner og styrer efter det. Vi fokuserer på at vokse, og hvis SAS og andre luftfartsselskaber også vil vokse, kræver det en udvidelse af lufthavnen, siger direktør i Københavns Lufthavne A/S Thomas Woldbye.

Med CPH Expanding taler vi om en milliardgevinst for samfundet, som vi er sat til at levere. Vi må tage de udfordringer, der kommer hen ad vejen. For vi planlægger jo ikke at gøre noget ved banen i morgen. Og vi vil selvfølgelig skyde det så langt, vi kan, hvis det er et problem for vores kunder. For hele området skal bygges i etaper, så lige nu er vi i en proces, hvor vi analyserer på, hvordan vi kan få det hele til at spille sammen på en ordentlig måde,« siger han til Berlingske.

I øjeblikket er Danmarks største lufthavn i gang med at eksekvere sin store udvidelsesplan for, hvordan lufthavnen i fremtiden skal se ud. Det indebærer, at det årlige passagerantal vokser fra nuværende 26,6 millioner passagerer til 40 mio. om året. Og en terminaludvidelse på bekostning af tværbanen er bare et ud af mange væksttiltag, fremgår det af planen CPH Expanding.