Foto: Frederik Alexander Vording - TV 2 Lorry

Philip blev ballonskipper ved et tilfælde – nu har han fløjet 1.000 ture

På få år har ballonskipper Philip Mundt banket en større virksomhed på benene, således at man nu kan se hele Lorryland fra oven.

Philip Mundt er vel det nærmeste, man kommer på menneskeliggørelsen af en brumbasse: 

Han burde næsten ikke kunne lette fra jorden, men hans forretning er flyvende. 

I et land der er kendt for stiv vestenvind, har han valgt at leve af kommerciel ballonflyvning - en business der fordrer, at det ikke blæser mere end fem meter i sekundet.

Og det går godt.

- Jeg kan godt lide at se tingene fra oven. Man kan se, hvordan tingene er placeret nede på jorden. Det er vel det samme som, at andre kan lide at have orden på deres skrivebord, forklarer ballonskipperen bag virksomheden DreamBalloon, der dog ikke er meget for at lyde højtravende, siger han.

Svært at komme i luften

TV 2 Lorry er inviteret med på tur en onsdag aften. Denne dag letter i alt otte balloner fra henholdsvis Egeskov, Stevns, Taastrup, Gøteborg og Stockholm. 

Philip Mundt ejer dem alle. På fire år er han gået fra at flyve en enkelt ballon på deltid til at være den eneste landsdækkende og fuldtidsprofessionelle ballonskipper, der tilmed flyver i Sverige. 

Og det er en forretning, som kræver særlig meget fingerspitzgefühl.

-  Blæsten gør jo, at vi har masser af aflysninger. Faktisk har vi kun cirka 70 procent af de flyvedage, som de har længere nede i Europa. Så vi bruger mange kræfter på ombookninger, forklarer han.

- Der er aldrig sjovt at vente, så derfor er god kommunikation afgørende og noget det vigtigste ved vores arbejde. Vi SMS'er og varsler kunderne, og det er sket, at gæster er blevet aflyst op til 10 gange. Så giver jeg så en god flaske champagne. 54 procent kommer dog afsted inden fjerde forsøg, siger han.

Læs også Just-Eat-stifters iværksætterby til 400 millioner rykker nærmere

Ingen drøm om at blive pilot

Det lå ikke i kortene, at Philip Mundt i sit voksenliv skulle være ballonskipper. 

Han kan hverken pege på barndomsdrømme eller minder med højtlæsning fra ikoniske fortællinger som Jules Vernes 'Fem uger i ballon' eller Edgar Allan Poes 'Rejsen til månen'. 

Philip har læst psykologi på universitetet, arbejdet med IT-animationer dengang i den spæde start, og så har han undervist og været skolelærer.

I 2001 introducerede hans storebror ham for 'ballon-miljøet', og han begyndte at flyve konkurrencer, hvor han konkurrerede med andre entusiaster om at lande på præcise koordinator.

På en flyvning over savannen i Kenya i 2004 besluttede han sig for, at han ville flyve safari med gæster i Danmark - intetanende om, hvad det ville kræve at få tilladelse til det.

01:22 Luk video

Ikke stor opbakning til idéen

Det tog adskillige år at nå gennem bureaukratiet, før Philip Mundt endelig fik sin tilladelse.

- Vi er underlagt de samme regler som andre luftfartsselskaber. Vi har en godkendt driftshåndbog med manualer for, hvordan vi håndterer udstyr og sikkerhed, piloternes uddannelse og vedligeholdelsen, siger han. 

Og før ham var der ikke nogen stor, kommerciel tradition for luftballoner i Danmark, hvilket var en udfordring.

Blandt andet krævede Trafikstyrelsen, at DreamBalloon skulle have en erfaren kommerciel flychef, hvorfor Philip Mundt måtte til Sverige for at flyve med sin svenske konkurrent i flere år. 

Ikke engang i luftballon-miljøet klappede man i hænderne over hans planer:

- Vi skal jo deles om luftrummet, og man var bange for, at jeg ville slide på områderne. Der er ikke mange flyvedage i Danmark, og der er ikke mange steder, hvor man kan lande en stor ballon, så jeg skal ofte lande på privat grund, siger han. 

Læs også København får CO2-neutrale havnebusser

Safari over Jens Hansens bondegård

Virksomheden har dog haft masser medvind, fristes man til at sige. 

I 2009 startede eventyret. I 2014 sagde Philip Mundt sit arbejde op for at gå fuldtid med balloner. Og i dag ejer han otte dem. 

Han har nu fløjet omkring 1.000 kommercielle ture over det sjællandske landskab for til sidst at dumpe ned på Jens Hansens marker - sommetider til stor forundring for folk på jorden.

De fleste tager det dog pænt, understreger han, så vi slutter, hvor vi startede – en anelse højtravende:

- Det er ganske særligt at flyve. Og i en luftballon hæver man sig fra hverdagens problemer. Jeg tænker tit over, at man jo intet rat har. Så man skal søge efter retningen, mens man svæver afsted. Det er da ganske filosofisk. 

En luftballon

Ballonen menes at have været benyttet i Kina i begyndelsen af 1300-tallet. 

En fransk papirfabrikant opsendte i 1783 den første ubemandede lærredsballon med en et får, en and og en hane. Ballonen var lavet af papir og blev opvarmet af et bål.

Den første gasballon, fyldt med den nyligt opdagede luftart brint, steg også til vejrs i 1783 med den franske professor J.A.C. Charles som skipper. 

Senere er de brugt til blandt andet millitære formål. Men først i 1960 blev der udviklet en brænder til flydende gas, hvorfor moderne luftballoner så dagens lys. 

Ballonen flyver i vindens retning, mens piloten kan justere flyvehøjden ved hjælp af temperaturen i ballonen, der normalt vil være 60-120 grader.

Kilde: Den Store Danske