Manden på dette billede er ikke Carsten Olesen, og billedet er ikke relateret til en personpåkørsel. Foto: Ida Marie Odgaard / Scanpix

Personpåkørsler er lokoførerens værste mareridt

De 60-80 årlige personpåkørsler på det danske tognet påvirker lokomotivførerne stærkt. Men det gør nærved-påkørslerne også.

Mandag morgen blev al togtrafik mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport standset.

Uvist af hvilke årsager var der sket en personpåkørsel, hvor en person ifølge Københavns Politi var blevet ramt og kvæstet på det ene ben og den ene fod.

Den slags går ikke ubemærket hen hos dem, der styrer togene. Det kan tværtimod være voldsomt psykisk belastende.

Man bliver så chokeret, at man ikke kan lade være med at kigge.

Carsten Olesen

Det fortæller faglig sekretær hos Dansk Jernbaneforbund, Carsten Olesen, til TV 2 Lorry. 

Han har selv tidligere kørt fjerntog og ved, hvad det vil sige at ramme et andet menneske. I hans tilfælde desværre med dødelig udgang. 

-  Der gik vel ti sekunder fra jeg så ham, til toget ramte ham. Og de ti sekunder føles som år, siger han og fortsætter:

- Man kan intet stille op, og faktisk bliver vi rådet til at kigge væk, men det er bare rigtig svært. Man bliver så chokeret, at man ikke kan lade være med at kigge.

 Der sker cirka 60-80 personpåkørsler om året i Danmark, fortæller Carsten Olesen.  

Læs også Morgentrafikken påvirket af personpåkørsel på Vesterport

Han påpeger, at selv episoder, hvor ingen bliver ramt, de såkaldte "nærved-påkørsler", kan påvirke lokomotivføreren stærkt. 

De episoder er lige så vigtige at registrere som dem, hvor der er sket direkte kontakt, siger Carsten Olesen. For eksempel når et barn løber rundt, og kommer meget tæt på toget.

Den slags hændelser kan få nogle lokomotivførere til at frygte at køre gennem stationer. Og lige pludselig kan selv en lille hverdagsting få bægeret til at flyde over.

Læs også Mange i chok efter personpåkørsel: Togtrafikken påvirket

Når man så begynder at bore i det, viser det sig, at det er oplevelsen i toget, som har sat det hele i gang.

Selv er Carsten Olesen kommet videre efter den voldsomme hændelse. Han fortæller, at ikke mindst et tæt netværk blandt kolleger, som har oplevet noget lignende, er med til at få mange af de berørte lokomotivførere på højkant igen.

Men nogle slipper det aldrig helt.