Foto: Carsten Gregersen - Ritzau Scanpix

Pendlerne på kystbanen opgiver regionaltog og vil have s-tog

Pendlerne på den hårdtprøvede kystbanestrækning har her til aften meldt ud, at man nu vil bruge sin energi på at få s-tog indsat på strækningen.

Det var lidt af en bombe, der her til aften mødte pendlerne på et møde på Fredensborg Rådhus.

DSB og Banedanmark kan først føre deres planer om forbedringer ud i livet om ti år - og det kan de hårdprøvede pendlere ikke vente på.

Det er farvel til regionaltog på Kystbanen. Det nytter ikke noget, for de kan ikke få det til at fungere.

Michael Randropp, Pendlertalsmand, Kystbanen

- Det kan jo ikke være rigtigt i sådan et moderne samfund, at man ikke kan køre tog. Det er jo katastrofalt, siger en af de fremmødte borgere Heidi Christoffersen.

Og det var ikke kun borgerne, der var chokerede over udmeldingen.

- Jeg er faktisk lidt overrasket over, at der skal gå så lang tid, før vi får nye tog og signalsystemer. Det må jeg helt ærligt sige, at jeg er lidt overrasket over, siger Fredensborgs borgmester Thomas Lykke Pedersen til TV 2 Lorry efter mødet. 

Reaktionerne kan høres i indslaget her.

- Det er lidt af en bombe, der er faldet her til aften, lyder det fra borgmesteren.

Selvom DSB og Banedanmark ellers sagde ja til flere af de forslag, der er kommet fra en rapport udarbejdet af Cowi, så fik aftenens debat alligevel talsmanden for pendlerne til at komme med en meget overraskende udmelding.

- Det er farvel til regionaltog på Kystbanen. Det nytter ikke noget, for de kan ikke få det til at fungere, siger talsmanden for pendlerklubben på Kystbanen Michael Randropp.

Læs også Ny rapport afslører: Sådan kan Kystbanen forbedres

Pendlertalsmanden ærgrer sig over, at der ikke er afsat penge til at give plads til togene på Sjælland, så nu mener de alvorligt, at der skal satset på at få s-tog indsat på Kystbanen.

En opbakning, som borgmesteren i Fredensborg bakker om op.

- Ligesom Michael Randropp, så er mit bud på en løsning, at vi i stedet får s-toge. Vi kan ikke vente i ti år, siger Thomas Lykke Pedersen.