Foto: TV2/Lorry

Pendlerne opgiver DSB og Banedanmark

En stor gruppe pendlere blev i går fanget i trafikkaos i København, da en bombealarm afspærrede Københavns Hovedbanegård en stor del af eftermiddagen.

Gennem de officielle kanaler var det stort set umuligt for Kystbanependlerne at finde ud af, hvordan de kunne komme hjem fra arbejde.

- Det eneste, der stod på Banedanmarks hjemmeside var, at togene var forsinkede, og så voksede det minuttal løbende. Der var ingen bemærkninger om årsagen, eller hvad man skulle gøre, fortæller talsmand for pendlerne på Kystbanen, Michael Randrop.

Bombealarmen indløb til politiet klokken 12.42, hvorefter al togtrafik til og fra Københavns Hovedbanegård blev bremset. Men først klokken 15.20 kom den første opdatering på Banedanmarks hjemmeside. Den fortalte, at togene nu atter kørte. På DSB's hjemmeside kom den besked først på klokken 16.05.

2½ time uden information

Michael Randrop er langt fra imponeret over Banedanmarks informationsniveau.

- Vi oplever gang på gang, at informationerne ikke kommer igennem til passagererne. I tre år har vi kæmpet for bedre information, men de dumper gang på gang. Det er under al kritik, at man for eksempel ikke kan planlægge, hvordan man skal komme hjem eller nå at hente børn.

Onsdag eftermiddag var togpassagererne omkring hovedbanegården i 2½ time uden officielle informationer om, hvordan de kunne komme med toget fra København.

Men et andet sted på internettet flød informationerne i en lind strøm.

Pendlere har taget sagen i egen hånd

Pendlerne på Kystbanen har dannet Facebook-gruppen Kystbanenlive, hvor pendlere selv skriver, hvilke toge og busser der kører hvornår. I går kunne man læse, at der faktisk kørte toge mod Helsingør fra København.

De afgik fra Østerport hvert tyvende minut med stop på alle stationer. En information, det ikke var muligt at finde på hverken DSB's eller Banedanmarks hjemmeside.

- Det er de pendlere, der er på stedet, som oplyser om, hvad de ser. Det har vist sig at virke rigtig godt. Reelt burde det ikke være nødvendigt med sådan en gruppe. Det burde være Banedanmark, der gav den slags informationer, men det andet fungerer bare. Og jo flere vi bliver, jo bedre kommer det til at virke, siger Michael Randrop.