Pendlere kritiserer DSB-aftale

Pendlerne går en trist tid i møde. Sådan sagde pendlertalsmand på Kystbanen, Michael Randropp, i aftes, efter at de første dele af en ny 10-årig kontrakt med DSB blev offentliggjort.

- Man redder DSB, men ikke passagererne, siger Michael Randropp til Helsingør Dagblad om den nye kontrakt og oplyser, at han sammen med otte andre aktive pendlertalsmænd fra forskellige dele af landet nu via en aktindsigt vil finde ud af, hvordan forhandlingerne er forløbet.

- Vi har sendt aktindsigten afsted her i aften. Nu er kontrakten jo indgået, så man kan ikke henvise til, at der ikke kan gives aktindsigt, mens der forhandles. Vi forventer at få oplysningerne, siger Michael Randropp.

Umiddelbart ser den nye kontrakt ellers ud til at imødekomme de krav, pendlerne via talsmænd for de forskellige togstrækninger i Danmark har fremsat. Det drejer sig især om flere togafgange, flere siddepladser, færre forsinkelser og en anden måde at opgøre forsinkelserne på. Men selv om flere af de ting netop fremhæves som indhold i den nye 10-årige DSB-kontrakt, er pendlerne ikke tilfredse.

- Det lyder rigtig dejligt og flot. Men når man går ned i kontrakten, viser det sig, at der ikke er garantier for noget som helst, siger Michael Randropp.

I en kommentar til, at DSB fremover skal køre 10 procent flere togkilometer end i dag, siger pendlertalsmanden på Kystbanen blandt andet:

- Det lyder jo godt, men spørgsmålet er, hvordan DSB vil skaffe togsæt til de flere afgange. Hvis kontrakten bare betyder, at der er færre togsæt til den enkelte tur, vil der være mange flere gange, hvor folk ikke kan komme med, fordi togene er totalt proppede. Det sker jo allerede i dag, som vi har påtalt gang på gang. Det skete for eksempel så sent som i morges på Kystbanen.

- Man skal også tænke på, at det er en 10-årig kontrakt. Ikke bare en for et år eller to. Som pendlere går vi en trist tid i møde


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik