Pendlere frygter endnu ringere drift på Kystbanen

Pendlere på Kystbanen frygter, at den i forvejen utilfredsstillende togtrafik på strækningen bliver dårligere end i dag, når DSBFirst, Banedanmark og Trafikstyrelsen om et stykke tid præsenterer en plan for en mere »robust« køreplan. Det skriver Helsingør Dagblad.

Pendler-talsmand Michael Randropp fra Humlebæk er chokeret.- Da DSBFirst overtog driften på Kystbanen i januar 2009, blev vi lovet en masse om, hvor godt det hele ville være. Det er det ikke blevet. Vi har fået længere rejsetid og dårligere servicering. Vi har accepteret, at man måtte indføre en særkøreplan. Vi har ventet og ventet og ventet. Og nu kan vi konstatere, at de efter syv måneder har indset, at de aldrig kommer til at leve op til løfterne, så nu kaster de håndklædet i ringen, siger Michael Randropp.Talsmanden for pendlerklubben på Kystbanen er rystet over et svar, han har fået fra Trafikstyrelsen. Randropp kontaktede styrelsen forleden, da DSBFirst havde omdelt et brev til Kystbane-passagererne, hvori man som omtalt i Helsingør Dagblad varslede ekstra forsinkelser på grund af sporarbejde i Malmø og bad om kundernes forståelse for den situation. Desuden stod der i brevet, at Trafikstyrelsen og DSBFirst ville sætte sig sammen for at lave en ny Kystbane-køreplan, som var mere robust over for udefrakommende forsinkelser, eksempelvis Malmø-sporarbejde.Ifølge Michael Randropp viser svaret fra chefkonsulent Benny Mølgaard Nielsen fra Trafikstyrelsen, at en øget robusthed vil betyde, at Kystbanen bliver endnu ringere end i dag.»Vores dilemma er, at større robusthed næsten usvigeligt sikkert også vil medføre nogle ulemper. Det kan være forlænget rejsetid, ekstra togskifte, øget påvirkning af andre tog eller andet«, skriver Mølgaard Nielsen til pendler-talsmanden.Kystbanepassagererne kan altså måske se frem til færre forsinkelser og færre aflyste tog. Til gengæld vurderer chefkonsulenten i Trafikstyrelsen altså, at rejsetiden kan blive forlænget, og at passagerne på Kystbanen måske skal skifte tog undervejs i højere grad end i dag. Mølgaard Nielsen pointerer i øvrigt i svaret til pendler-talsmanden, at Kystbanen i dag er »udnyttet intensivt, i perioder til bristepunktet«. - Situationen er ekstremt utilfredsstillende. Trafikken sejler, og nu ser det ud til, at det bliver værre. Det vil blive et stort tilbageskridt. Det er helt ude i hampen... Jeg forstår godt, at mange pendlere har svært ved at holde humøret oppe. Og jeg forstår også, hvis folk føler sig tvunget til at gå over til at køre i bil i stedet for at tage Kystbanen, konstaterer Michael Randropp.Talsmanden fra pendlerklubben på Kystbanen er i øvrigt chokeret over, at DSBFirst har skullet betale over 18 millioner kroner i »dårlig kvalitet«-bod i løbet af det første halve år af 2009, fordi man ikke har kunnet overholde den overordnede aftale om togdriften på Kystbanen,Tal fra Benny Mølgaard Nielsen til pendlerklubben fortæller, at der var 3.452 togaflysninger på Kystbanen i 2. kvartal. »Det kan dække over alt mellem en totalaflysning af et tog og en aflysning mellem Rungsted Kyst og Nivå af et forsinket tog, så det kan køre rettidigt tilbage. Målt i togkilometer var 1,8 procent af de planlagte togkilometre aflyst«, har chefkonsulenten skrevet til Michael Randropp.