Pendler-storm mod Kystbanen

Selv garvede pendlere med rigtig mange år på bagen på Kystbanen er lige nu påvirket af situationen og konkluderer, at aldrig har det været så slemt som i det seneste års tid. Det fremgår tydeligt af en ny undersøgelse af bruger-tilfredsheden på Kystbanen, skriver Helsingør Dagblad.

Hvor selve gennemgangen af undersøgelsen, der var åben for besvarelse i mindre end to uger, fylder omkring 20 sider, er der 50 siders bilag med personlige kommentarer fra de enkelte brugere.
Utilfredshed, forslag til forbedringer og noget, der nærmest ligner håbløshed, gennemsyrer de personlige kommentarer, som der i alt er 652 af.
Især forældre, der skal nå hjem og hente børn, og mennesker, der har mange møder i deres arbejdstid, skriver direkte, at de nu vil køre i bil på arbejde. Nogle føler sig tvunget til at investere i at købe en bil af samme grund. Kystbanen er simpelthen blevet for uberegnelig.
Man har haft mulighed for at deltage i undersøgelsen via Pendlerklubbens hjemmeside, og interessen for at give sin mening til kende har været endog meget stor.
1.342 personer har klikket sig ind på undersøgelsen på hjemmesiden, fremgår det. 1.112 har valgt at svare helt eller delvist, mens 976 har besvaret samtlige spørgsmål.
- Det svarer til 72,7 procent af alle besøgende. Det er en meget flot responsprocent, oplyser Per Østergaard Jacobsen fra firmaet »Efficiens«, som har gennemført undersøgelsen på frivillig basis med inspiration fra Pendlerklubben.
Pendlernes talsmand, Michael Randropp, er meget tilfreds med nu at have fået et statistisk materiale på kundernes oplevelse af Kystbanen, som - understreger han - jo ikke er en gratis fornøjelse, men noget man betaler for.
- Vi anbefaler nu en ny udlicitering af driften af Kystbanen. Meningen er, at en ny udlicitering skal indeholde en række andre krav, end dem DSBFirst nu forsøger at leve op til. Det kan for min skyld gerne være DSBFirst, som fortsætter efter en ny udlicitering. Det er ikke væsentligt - det væsentlige er, at udliciteringen kommer til at handle om noget andet, siger han.
- Som det er med den nuværende udlicitering, kan vi se frem til yderligere seks år under samme forhold som nu. Og det holder simpelthen ikke, tilføjer han.
På spørgsmålet om hvad Michael Randropp er blevet mest overrasket over i kunde-tilfredsheds-undersøgelsen, svarer han:
- Dét, der har slået mig allermest, er, hvor meget folk går op i forsinkelserne. Jeg ved det jo godt, men det er nu helt klart, at det virkelig er noget, folk oplever negativt, især når der samtidig springes stationer over.
Pendlertalsmanden peger også på, at der er »ekstremt stort potentiale for flere kunder«.
Dermed hentyder han til, at en del kunder i undersøgelsen fortæller, at de må købe eller køre i bil for at leve op til de krav, deres arbejdsplads eller familiesituation kræver.
Undersøgelsen viser i øvrigt, at:
- At 67,5 procent (680 personer) oplever, at trafikken på Kystbanen er blevet »meget værre«, når det gælder at køre mere præcist. 17,6 procent oplever, at det kun er blevet »lidt værre«, og 12 procent svarer omvendt, at det er blevet »meget« mere præcist.
–– - 60,3 procent svarer, at der er tilfælde, hvor de fravælger at tage Kystbanen, mens 37,2 procent svarer »nej« til samme spørgsmål.
–– - 59,6 procent svarer, at de vælger bilen som alternativ transportform.
–– - 55,2 procent siger »ja« eller »delvist ja« til, at den nuværende køreplan passer til deres behov. 43, 6 procent siger »nej« eller »delvist nej« til, at den nuværende køreplan passer til deres behov.
- På spørgsmålet: »Er passagerinformationerne inden rejsen blevet forbedret det seneste år?«, svarer 13,9 procent »ja-lidt« eller »ja-meget«, mens 54,6 procent siger »nej-lidt værre« og »nej-meget værre«. 28,7 procent svarer »det samme«.
Michael Randropp understreger, at der aldrig vil kunne opnås 100 procent tilfredshed med Kystbanen. Brugernes krav er for forskellige.
Men han mener, folketingspolitikerne snart er nødt til at gøre noget ved situationen.
- At måle rettighed som man gør i dag - glem det. Det er rart nu at have statistisk materiale at henvise til. Vi har gået og småtalt gennem lang tid, nu har vi endelig noget at vise politikerne, siger Michael Randropp om undersøgelsen.
Samtidig vil han gerne give politikerne en tænkepause.
- Der er jo også sat en schweizisk ekspert på sagen, og ham forventes der at komme et udspil fra indenfor ganske kort tid, tilføjer han.