Patientmøder reducerer klager

Patienterne får med det samme en uforbeholden undskyldning, hvis noget er gået galt i forløbet. Lægerne får direkte og klar besked om, hvordan de kan forbedre indsatsen. Og antallet af formelle patientklager styrtdykker.

Det er de synlige resultater af et pilotprojekt på den ortopædkirurgiske afdeling på Frederiksberg Hospital, der det seneste års tid har haft inviteret samtlige hofte- og knæopererede patienter til såkaldte debriefingmøder et par uger efter indgrebet, hvor de ansigt til ansigt med læger og sygeplejersker får lejlighed til at komme med deres mening om forløbet.

»Vi fanger en masse ting her, som vi ellers i mange tilfælde ikke ville have hørt om. Vi får rettet procedurer, som er uhensigtsmæssige, og det går dejligt hurtigt i forhold til de langstrakte forløb med patientklager. Det er oplagt, at flere af tilfældene kunne være endt i en klagesag, hvis utilfredsheden havde fået lov til at ligge og ulme. Nu får folk en undskyldning for åbent tæppe, når noget er gået galt,« siger Arne Borgwardt, ledende overlæge på ortopædkirurgisk afdeling. Det skriver Berlingske.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik