Passagerflugt koster 500 mio.

Buspassagerer i hele landet er siden 2003 flygtet fra den
kollektive trafik i så stort omfang, at kommuner og
amter/regioner har måttet forøge tilskuddet til busdriften med
næsten en halv milliard kr. Det øgede offentlige tilskud, der
svarer til en stigning på 20 pct. i løbende priser, har været
nødvendigt for at holde hjulene i gang under den nødlidende
danske bustrafik, som på fem år har mistet ni pct. af
passagererne, fire pct. af billetindtægterne og seks pct. af
afgangene. Og alt tyder på, at nedturen fortsætter i de kommende
år, skriver Berlingske Tidende. Busserne kan ikke konkurrere med
det voksende bilejeskab og er inde i en ond spiral med
nedskæringer, passagerflugt, nye nedskæringer og endnu større
passagerflugt, lyder konklusionen i en analyse, som Danske
Regioner og Kommunernes Landsforening har udarbejdet. Baggrunden
er, at danskerne oplever, at de kan komme længere for 20 kr.
brugt til benzin end 20 kr. brugt til den kollektive trafik. Og
det står i skærende kontrast til, at transportsektorens
CO2-udledning skal reduceres med 20 pct. inden 2020, fremgår det
af analysen. Som tidligere nævnt i Berlingske Tidende har Movia
og andre af landets trafikselskaber varslet store nedskæringer i
bustrafikken til næste år blandt andet som følge af galopperende
dieselpriser. Og trafikforsker ved Aalborg Universitet,
professor Henrik Harder, kalder udviklingen for en deroute, som
er alarmerende. »Decentraliseringen er slået fejl. Kommunerne
kan ikke løfte den byrde, når bustrafikken skal prioriteres
sammen med børnehaver, skoler og ældrepleje. Derfor bør staten
sikre flere penge til området,« siger Henrik Harder. Men hvis
folk hellere vil køre i bil! Må man så ikke bare lukke butikken?
»Jo, det er klart, at hvis man ikke gør noget radikalt, vinder
biltrafikken som den overlegne teknologi, den er. Folk vil helst
sidde i en bilkø og pille næse,« siger Henrik Harder, som
anbefaler strengere parkeringsrestriktioner og trængselsafgifter
for at styrke den kollektive trafiks konkurrenceevne.
Trafikforsker Alex Landex fra DTU-Transport på Danmarks Tekniske
Universitet bekræfter, at stigende omkostninger for bilisterne
er det bedste middel, der kan stoppe nedturen. »Prisen for at
benytte kollektiv trafik er steget mere end prisen på benzin.
Det har været negativt for den kollektive trafik i efterhånden
mange år. Man er på vej ind i en ond spiral, som gør bilen endnu
mere konkurrencedygtig. Så kommer der også flere biler på
vejene, så det bliver sværere at få busserne frem. Det betyder
både øgede driftsudgifter og faldende passagertal,« siger han.
Mens regeringen afviser at give flere penge til den kommunale og
regionale busdrift, vil Enhedslisten rejse en forespørgselsdebat
i Folketinget om den kollektive trafiks situation efter
sommerferien.