Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix

Uber-chauffører jubler: Ny taxalov giver "fantastiske muligheder"

I samarbejde med tv2.dk

Uber-direktøren i Norden er træt af den nye lovgivning, men chaufførerne er glade, siger talsmand.

Ubers danske direktør Carl Edvard Endresen er sur, og det samme er Joachim B. Olsen fra Liberal Alliance.

Det må de bare æde, fordi det her er så stor en omvæltning af markedet.

Per Jakobsen, talsmand for Ubers chauffører

Men hos Ubers chauffører er der begejstring over den nye taxalov hos talsmand Per Jakobsen, der ser en stor skattelettelse for langt de fleste chauffører.

- Det er helt fantastisk. Reelt er biludgifterne sat ned med 30 procent, siger han til TV 2.

- Jeg forudser, at rigtig mange vil tilmelde sig som chauffører på grund af skattemodellen, tilføjer Per Jakobsen.

Meget kan trækkes fra

Ifølge lovforslaget skal man kun leve op til de nye krav om eksempelvis sædeføler og en særlig førertilladelse, hvis betalingen for kørslen ligger udover de udgifter, der er forbundet med den.

- Hvis der alene ydes godtgørelse af de med kørslen direkte forbundne omkostninger, er der tale om samkørsel, som ikke kræver tilladelse, fremgår det af aftalen.

Da der er en række udgifter som brændstof, løbende vedligehold, slid, broafgift, færgeoverfart og lignende, ender langt de fleste Uber-chauffører altså med en stor skattelettelse på bilen, siger Per Jakobsen.

- Med det her, hvor du kan få skattefritaget din bil og højne den generelle kvalitet af personbefordring i København, så er der er fantastisk mulighed for at styrke platformsøkonomien, siger han.

Læs også Regering giver Uber dødsstødet med ny taxalov

Voldsom kritik fra direktør for Uber

Den meget positive tone fra chaufførtalsmanden står i skarp kontrast til udmeldingen fra Uber selv.

Selskabets direktør for Danmark, nordmanden Carl Edvard Endresen, ønsker ikke at stille op til interview, men langer i en skriftlig udtalelse ud efter aftalen.

- Vi er ekstremt skuffede over den politiske aftale om en ny taxilovgivning der er blevet fremlagt i dag, siger han.

- Uber er blevet omfavnet af mere end 2.000 chauffører, hvis familier er afhængige af denne service, og af mere end 300.000 brugere. Denne aftale truer selve Ubers og andre lignende tjenesters eksistens i Danmark, lyder det videre fra nordmanden.

Læs også K skuffet over taxiaftale: Uber må formentlig lukke

Andre er klar til at overtage fra Uber

Ubers direktør i Danmark har meldt ud til, at de er meget utilfredse?

- De ser, at de bliver nødt til at lave et bestillingskontor. Det må de bare æde, fordi det her er så stor en omvæltning af markedet, at hvis de ikke gør det, så kommer Lyft (rival til Uber, red.) helt sikkert. Hvis Uber vil ud af Danmark, står de næste helt sikkert klar.

Ligesom Ubers direktører er også Joachim B. Olsen (LA) voldsomt kritisk over for aftalen, der er indgået med hans partifælle og transportminister Ole Birk Olesen ved bordenden.

Men det behøver han slet ikke, siger Per Jakobsen.

- Jeg kan forstå ham, men jeg kan også berolige ham, siger Per Jakobsen.

- Hvis man læser teksten, kender Uber og har prøvet det i udlandet, så kræver det ikke meget fantasi at se, at der er mange muligheder, tilføjer han.

Læs også Uber-chauffør risikerer nedsat erstatning efter dødsulykke