Kim Schjerlund kunne ikke komme med en taxa fra Rådhuspladsen, fordi turen til Amager ifølge taxachaufføren var for kort. Hans Facebook-opslag har nu fået stor tilslutning. Foto: Foto: Kim Schjerlund / Privat

Taxa-selskab i ny shitstorm: Chauffør nægtede at køre Kim til Amager

I samarbejde med tv2.dk

Taxaen kørte fra Kim Schjerlund med beskeden om, at hans tur var for kort. Han er ikke alene. Flere hundrede deler nu deres dårlige oplevelser.

- I en tid hvor alle jer taxaselskaber himler op om, at man ikke skal køre med Uber, så synes jeg, at I skal tage jer sammen og bede jeres ansatte om at passe deres job, ligemeget hvor korte eller lange turene er. 

Sådan skriver Kim Schjerlund i et Facebook-opslag om sin oplevelse med taxaselskabet Taxa 4x35 i starten af oktober.

Efter en bytur i København ville han tage en taxa hjem fra Rådhuspladsen, men chaufføren nægtede ham turen. Og grunden? Han skulle ikke køres langt nok. 

Læs også Taxachauffør kaldte Louise for luder - nu er han fyret

- Han rullede vinduet ned og spurgte, hvor jeg skulle hen. Jeg nåede kun at sige Amager, før han sagde: "Det gider jeg ikke".  Og så kørte han videre, siger Kim Schjerlund.  

Hans opslag har fået mere end 1.500 positive tilkendegivelser og 231 personer har kommenteret på sagen - langt størstedelen skriver, at de har haft lignende oplevelser med taxachauffører.  

Jeg nåede kun at sige Amager, før han sagde: "Det gider jeg ikke".  Og så kørte han videre.

 Kim Schjerlund

Stod i kø uden held 
Taxaselskabet reagerede hurtigt med en undskyldning.   

- Hej Kim, der ikke noget, som hedder en "for kort tur" hos Taxa 4x35, og vi vil finde frem til den pågældende chauffør ud fra dine oplysninger. Tak fordi du tager dig tid til at skrive til os, så vi kan komme problemet til livs. Vi beklager den oplevelse, du har haft og håber, at dine fremtidige erfaringer med Taxa 4x35 vil være positive, skriver selskabets kundesupport i kommentartråden. 

De mange Facebook-brugeres erfaring siger dog noget andet.

- Jeg arbejder ude i lufthavnen, hvor jeg dagligt hjælper folk ud til taxaerne, så de kan komme hjem, og jeg har desværre også oplevet lignende flere gange, hvor jeres og andre chauffører har nægtet, fordi turen er "for kort", skriver Daniel Wriedt.   

Læs også Louise bestilte en taxa - fik at vide, hun var en luder

Kim Schjerlund havde i første omgang heller ikke tænkt sig at dele sit billede af taxaen, men en snak med hans kollegaer fik ham på andre tanker. De kunne alle berette om de dårlige oplevelser med taxaselskaber og var enige om, at Kim skulle konfrontere selskabet med kritikken.  

- Jeg håber, at de vil tale med den chauffør, som jeg mødte den aften og så generelt opdrage på deres chauffører, når det er så tydeligt, at jeg ikke er den eneste, siger han.

Taxa 4x35 kan ikke sanktionere chaufførerne
- Vi er bekendt med, at der i taxibranchen er et problem med chauffører, som afviser at køre korte gadeture. Dette er ulovligt, da man som taxichauffør har kørselspligt – det vil sige, at man skal køre de ture, der er, siger Peter Bjerregaard, der er administrerende direktør i Taxa 4x35.  

Han kommenterer ikke på, hvad de har gjort i Kim Schjerlunds konkrete sag, men fremhæver, at de på trods af selskabets logo på vognene ikke direkte gøre noget ved, hvis chaufførerne ikke yder god service. De har nemlig hver deres vognfirma bag.    

Læs også Prisbombe fra Uber: Sænker prisen 16 procent

- Det eneste vi kan gøre, er at kontakte chaufførens vognmand og bede om, at chaufføren bliver irettesat, siger han.

Derfor skal brugere, der ligesom Kim Schjerlund oplever chauffører, som ikke overholder reglerne, klage til Taxinævnet. Det er myndigheden bag chaufførerne og dem, der udsteder licenser til chaufførerne. 

Det er nemlig direkte ulovligt for en taxa at nægte en tur med argumentet om, at den er for kort.

Peter Bjerregaard mener, at en ny taxilovgivning, der giver dem som bestillingskontor mulighed for at sanktionere chaufførerne, ville være på sin plads, da det netop er dem, der ligger navn til klagerne. 

Læs også Taxa kørte med betjent på køleren

- Så kan vi endnu bedre kan holde orden i eget hus, siger han.   

Uber spøger i baggrunden
Kim Schjerlund endte med at blive tilbudt en tur af en Uber-chauffør - en tjeneste, som han ellers er imod, men følte sig nødsaget til at bruge, da klokken var tæt på tre om natten, og han frøs.

- Når jeg sidder og læser tråden, bliver jeg chokeret over, at så mange har oplevet det her - så forstår jeg såmænd godt, at det går så godt for Uber, siger han.