Sagsbehandlere blev lovet isbar for at nedbringe antallet af sygemeldte borgere

Mail til socialrådgivere er rystende læsning, lyder kritikken. Centerchef beklager, han ikke stoppede konkurrence noget før.

Hvis sagsbehandlerne i Helsingør Kommune på tre uger kunne nedbringe antallet af borgere på sygedagpenge, så lovede ledelsen i afdelingen til gengæld at lave isbar for medarbejderne.

Sådan lød en konkurrence, som blev præsenteret i en mail til sagsbehandlerne for tre uger siden. Det møder nu kritik fra blandt andre en chokeret medarbejder og regionsformanden i Dansk Socialrådgiverforeningen, som kalder det ”rystende læsning”.

I mailen skriver ledelsen, at hvis de ved udgangen af uge 27 – nærmere bestemt torsdag 4. juli klokken 14 – er kommet ned på 530 sygedagpengesager og 195 jobaktiveringsforløb, ”så laver vi isbar til torsdagskagen den 4. juli”.

"Med sportslige hilsner"

I mailen står der også, at der ”på Martins kontor opsættes en spand/rør, hvor I lægger en bold, for hver gang i får raskmeldt en borger.”

Desuden må man, fremgår det af mailen, smide en bold i spanden, hvis en borger går til et ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.

Mailen afsluttes med ”lad konkurrencen begynde. Med sportslige hilsner, Martin og Jan”.

Men kommunen risikerer at sætte både medarbejdere og borgere i en situation, hvor det handler mindre om, at borgeren skal have den bedste faglige hjælp, og mere om, at man skal opfylde nogle måltal.

Sådan lyder kritikken fra Rasmus Balslev, der er regionsformand i Dansk Socialrådgiverforening Region Øst. Han kalder det for ”absolut uhensigtsmæssigt”.

- Det, jeg tror, ledelsen misforstår i den her situation, er, at medarbejdere i jobcentre ikke er drevet af at lægge bolde i en kasse og opnå statsrefusion eller blive sammenlignet med andre kommuner. De er drevet af at yde den bedste faglige indsats over for borgerne, siger Rasmus Balslev til TV 2.

 

Nægtede at deltage

Isabella Rasmussen er socialrådgiver i Helsingør Kommune og en af de ansatte, der modtog mailen fra ledelsen.

Hun oplevede det som om, at borgerne blev set som en vare, og ikke som mennesker.

- Jeg havde sådan en tanke om, at det kunne jeg slet ikke forholde mig til. Jeg synes, det var meget chokerende, og kunne mærke, det gjorde noget ved mig, siger hun.

Hun nægtede selv at deltage i konkurrencen, fordi hun frygtede, at sygemeldte borgere ikke ville få en ordentlig sagsbehandling.

Og netop den frygt er risikoen ved at en lave en konkurrence, som kommunen har gjort. Sådan lyder det fra professor i offentlig forvaltning Kurt Klaudi Klausen. Han kalder konkurrencen for usædvanlig.

- Normalt tilskynder man, at medarbejdere laver sagsbehandling, så godt de nu kan. Men det at gøre det til en konkurrence, kan godt give et indtryk af, at der er tale om noget andet. At det drejer sig om at skynde sig på en bestemt måde, og det kan jo gå ud over kvaliteten, siger han.

Chef beklager

Efter TV 2s henvendelse har chefen for Center for Job og Uddannelse i Helsingør Kommune, Kristian Gundsø Jensen, nu besluttet at stoppe konkurrencen.

Han forklarer, at intentionen har været at synliggøre de resultater, der er i teamet, og netop sørge for, at man får afkortet borgernes forløb mest muligt til interesse for borgerne.

- Men jeg vil da gerne sige, at det er en klar fejl, at vi har italesat det her, på den måde vi har. Man skal ikke tale om det her som en konkurrence, det er et seriøst stykke arbejde, vi har med at gøre.

I et svar til socialrådgiver Isabella Rasmussen torsdag skrev han ellers, at han ”ikke har nogen problemer med konkurrencen.” Nu ærgrer han sig over, at han ikke stoppede den.

- Jeg kan kun beklage, jeg ikke har lagt den ned noget før, siger Kristian Gundsø Jensen.

Socialrådgiver Isabella Rasmussen har nu selv sygemeldt sig, og hun regner ikke med at vende tilbage til Helsingør Kommune.

Ifølge Kristian Gundsø Jensen er der ikke andre medarbejdere i afdelingen, der har følt et pres på grund af konkurrencen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik