TV 2 erfarer: Regeringen vil sætte en stopper for taxaer på benzin og diesel

Tiltagene er en del af regeringens klimaudspil, der præsenteres tirsdag.

Fra 2025 skal det ikke længere være muligt at indregistrere bybusser og taxaer, der udelukkende kører på benzin og diesel.

Det er ifølge TV 2s oplysninger et af elementerne i det klima- og luftudspil, regeringen præsenterer tirsdag.

Bybusserne og taxaerne må efter 2025 gerne være hybrid, men fra 2030 skal hybrid-modellerne heller ikke kunne indregistreres længere.

Formålet med forbuddet er at gøre mere for klimaet og begrænse luftforureningen i byerne.

Skærpede krav i store byer

Trafikken på de danske veje er en stor kilde til sundhedsskadelig luftforurening, og tidligere mandag fortalte miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), at de største danske byer skal have mulighed for at stramme miljøkravene.

Konkret skal København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg have mulighed for at skærpe kravene til dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler, så de skal leve op til de nyeste standarder for at have lov til at køre i byerne.

- Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres med op til en fjerdedel. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes – ikke mindst i myldretiden, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Forslaget om et forbud mod bybusser på benzin og diesel rammer som udgangspunkt ikke turistbusser og langdistanceruter. Men eftersom de store byer får mulighed for at skærpe miljøkravene til busser, kan de blive forhindret i at køre ind i byzonerne.

Udløbsdato for benzin- og dieselbiler

Tirsdagens klima- og luftudspil kommer efter, Lars Løkke Rasmussen (V) i sidste uge fortalte, at regeringen vil sætte en udløbsdato for salget af benzin- og dieselbiler.

I sin tale ved Folketingets åbnings sagde statsministeren, at det fra 2030 skal være slut med salg af biler, der udelukkende kører på benzin eller diesel. Og fra 2035 skal salget af hybridbiler også være fortid.

 - Det vil betyde, at der i 2030 vil være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark. Det er en stor ambition. Som ikke bliver let at nå, lød det fra Lars Løkke Rasmussen.

Politisk zigzag

Med den plan sigter regeringen især mod at fremme salget af elbiler, men det område har været genstand for stor politisk zigzag de senere år, og det har påvirket danskernes købelyst negativt.

Indtil 2015 var elbiler fritaget for den normale registreringsafgift, men et bredt flertal besluttede, at det skulle afskaffes. Således var planen, at afgiften skulle indfases over fem år, men da salget af elbiler gik i stå, blev det sidste år besluttet, at indfasningen skulle gå endnu langsommere.

I dag betaler elbilister 20 procent af satsen, og det vil stige til 40 procent ved årsskiftet, hvis ikke politikerne beslutter andet.

Lars Løkke Rasmussen erkendte da også i sidste uge, at stigende priser ikke øger danskernes lyst til at købe elbiler.

- Det er i hvert fald ikke meget logisk, lød det fra statsministeren, der flere gange har været med til at gøre benzin- og dieselbiler billigere.

I dag er der kun omkring 9000 elbiler i Danmark, og det placerer Danmark på en 14. plads i Europa på niveau med Rumænien, når andelen af nye elbiler sammenlignes.

38 initiativer

Tirsdagens udspil fra regeringen indeholder ifølge TV 2s oplysninger 38 initiativer. Flere af dem er kommet frem de senere dage.

Det drejer sig blandt andet om parkeringspladsgaranti og rabat på parkering for lavemissionsbiler i byområderne, klimavenlig asfalt på statsvejene, og så skal forbrugerne hjælpes af mærkater om varernes klimabelastning.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik