Priser på flyrejser falder - disse ruter har aldrig været billigere

Flyselskaberne panikker, når de har udsigt til at flyve med halve- eller kvarttomme fly, lyder det fra en ekspert.

Arkivfoto. Foto: Claus Bech / Ritzau Scanpix

Rejselystne danskere får lidt flere lommepenge med på ferien igen i år, hvis de vælger at tage flyveren.

Nye tal fra prissammenligningssiden Travelmarket.dk viser to rekorder for flypriser:

For det første har 22 ruter aldrig været billigere i uge 32 sammenlignet med samme uge i tidligere år.

For det andet er prisen for en tur/retur-billet fra København til Dubai blevet solgt til kun 1561 kroner, hvilket er det billigste for denne rute nogensinde.

Dermed fortsætter de seneste seks års tendens, hvor priserne på flyrejser bare er faldet.

Herunder kan du se de billigste ruter, som Travelmarket har fundet i uge 32:

22 ruter, der aldrig har været billigere i uge 32

 

Har ændret rejseadfærd

Der er sket meget på rejseområdet de sidste 15-20 år, hvor danskerne ofte kun fløj en enkelt gang om året. I dag flyver vi noget mere, og flyselskaberne har i høj grad måttet tilpasse sig den nye rejseadfærd.

Det forklarer Lars Thykier, administrerende direktør hos Dansk Rejsebureau Forening.

- Et flyselskab kan ikke nøjes med at sælge en billet, hvor passageren rejser ud lørdag og kommer hjem lørdag ugen efter. Folk rejser forskelligt. Nogle vil gerne være afsted i ti dage, andre måske atten. Så passagerne er blevet mere fleksible, og det må selskaberne tilpasse sig efter.

Hvert solgte sæde tæller

Danskernes nye måde at rejse på betyder også, at de venter længere med at bestille flybilletten. Tal fra Dansk Rejsebureau Forening viser, at mellem 25 og 33 procent bestiller deres rejse under én måned før afrejsedatoen.

Og heri ligger en stor del af forklaringen på de prisfald, vi oplever. Det forklarer aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank.

- Når flere folk booker i kort tid, skaber det en frygt blandt de enkelte flyselskaber for, at de ikke når at fylde flyet op. Når de er vant til, at et fly én eller to måneder før afgang er fyldt 70 procent op, så bliver de nervøse, når kun 50 procent af sæderne er solgt, siger han.

Det får dem til at sætte priserne ned, da flyselskaberne ser hvert eneste tomme sæde som et stort tab.

Hård konkurrence

Ifølge administrerende direktør hos Travelmarket, Ole Stouby, har prispresset også andre årsager.

Eksempelvis øger flyselskaberne deres kapacitet. Det vil sige, at der kommer stadig flere flysæder på markedet i form af flere fly, større fly og flere ruter.

Og den intense konkurrence betyder, at passagererne har vænnet sig til lave priser, hvilket gør det svært for flyselskaberne at hæve dem igen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik