Populær københavnsk pizzakæde solgt til norsk gigant

Salget skal bane vejen for udvidelse, oplyser ejerne af Gorms Pizza, der også går under det mere mundrette navn Gorms.

- #pizzalove, skriver Gorms Pizza på selskabets hjemmeside, og efter salget til norske Orkla satser kæden nu på at sprede pizza-kærligheden uden for landets største byer.

- Jeg er virkelig glad i låget. Sammen med Orkla fortsætter vi den nuværende mission, vi har gang i, nemlig at give flest mulige danskere mulighed for at spise god pizza. Og jeg er glad for, at Orkla har købt ind i vores passion for gode råvarer, restauranter og gæster. Det var dér, det hele startede, og sådan skal det fortsætte, siger Gorm Wisweh, stifter og medejer af Gorms Pizza, til TV 2 Finans.

Orkla er en norsk kæmpekoncern, som ejer mange forskelligartede virksomheder rundt om i verden, et såkaldt konglomerat. Mere præcist er det Orkla Foods, der nu har købt 67 procent af aktierne i Gorms Pizza. I forvejen har selskabet blandt andet chipsproducenten Kims og Odense Marcipan i sin portefølje.

Nordmændene kunne for regnskabsåret 2016 hente næsten 29 milliarder kroner hjem i omsætning og beskæftiger lidt over 18.000 medarbejdere verden over, ifølge konglomeratets egen hjemmeside.

Prisen for, hvor meget Orkla har måttet betale for aktiemajoriteten i Gorms, er hemmelig.

Et vendepunkt

Processen med at finde en køber til pizzakæden har været lang og fokuseret på at finde den rigtige partner, der kunne se værdien og ikke mindst potentialet i virksomheden, oplyser Anders Kjørup, administrerende direktør i Gorms Pizza, til Finans.

Derfor er det nye ejerskab også en kulmination på den drøm, som startede med pizza-eksperimenter i Gorm Wiswehs mors café i Svaneke på Bornholm for 15 år siden.

Eksperimenterne blev til sidst deduceret til et konkret koncept om at starte en pizzarestaurant baseret på den romerske pizzatradition. Ifølge Gorms egen hjemmeside består den af "ultra-tynde bunde med en sprød, luftig skorpe toppet med de bedste råvarer, vi kan få fingrene i: Håndplukket charcuteri, egnsbestemte oste og vores egen tomatsovs".

I 2018 er drømmen om gourmet-pizzaer til danskerne blevet realiseret i ni restauranter: Syv i København, én i Odense og én i Aarhus. Bundlinjen for det seneste regnskabsår viste 2,6 millioner kroner.

170 mænd og kvinder er indtil videre beskæftiget i pizzakæden, men planen er altså, at det tal meget gerne skal vokse støt, i takt med at der åbnes nye restauranter landet over. Blandt andet kan borgerne i Kolding se frem til at prøve de populære pizzaer, da byen er en af kædens nye satsninger.

Bæst på Nørrebro laver sin egen mozzarella og er strøget ind i top-10 over verdens bedste pizza. Se mere i indsalget her.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik