Pirattaxaer myldrer frem om natten i København: - Det er det vilde vesten

Ubers farvel har åbnet porten til et nyt undergrundsmarked i taxabranchen. Kunder betaler sort for at blive kørt hjem i privatbiler.

- Dér var den, den der Nissan Primera. Den er fra Uber-tiden, det er helt hundrede. Det er tohundrede procent sikkert med den dér.

quote - De sidste fire måneder har jeg set den næsten hver weekend. Det er en ældre mand, der kører den, og jeg har set den med kunder også.

Nadeem Rasool, Taxachauffør

Nadeem Rasool træder ivrigt på bremsen, river sin taxa rundt i en u-vending og sætter efter den sølvgrå bil i mørket. Der er en del trafik på vejene i nat.

- De sidste fire måneder har jeg set den næsten hver weekend. Det er en ældre mand, der kører den, og jeg har set den med kunder også, siger han.

Nadeem Rasool har kørt taxa i snart 12 år, og derfor mener han, at han kan spotte en pirattaxa, når han ser en.

Han har taget os med på ”piratjagt” i centrum af København på en af de travleste julefrokostnætter for at vise, hvad han opfatter som et stærkt stigende problem: et wild west i taxabranchen.

- Det er jo ikke sjovt, når man bliver ramt på levebrødet. Det har vi prøvet én gang før med Uber, men nu er de kommet i gang igen. De sidste tre måneder er der kommet flere og flere personbiler, som bare cirkulerer rundt i nattelivet og tager passagerer med.

- De tager kunderne fra os, siger han.

Den erfarne taxachauffør træder på speederen og forsøger at følge med den ældre mand i Nissan’en. Men uden held. Efter to lyskryds er den ude af syne.

Nadeem Rasool ærgrer sig, men sætter så kursen mod Gothersgade. Og netop den populære festgade ved Kongens Nytorv skal vise sig at være et klogt valg.

Organiserede netværk og fisketure

Brancheorganisationen TiD, Taxaførere i Danmark, som Nadeem Rasool også er en del af, repræsenterer cirka 400 taxachauffører over hele landet. Og blandt dem er meldingen klar.

 
 
Foto: Benita Marcussen - Scanpix

Siden Uber lukkede ned i Danmark i april måned, er der opstået et undergrundsmarked i taxabranchen. Især i hovedstaden cirkulerer lyssky alternativer til den almindelige taxa rundt. Særligt i de sene nattetimer torsdag, fredag og lørdag.

- Det, jeg hører fra mine medlemmer, er, at antallet af privatbiler, der samler fremmede passagerer op i nattelivet, er steget konstant de seneste fire måneder, siger Thomas Wiigh Larsen, der er formand for TiD.

Men det er ikke kun uorganiserede privatbiler, der kører rundt og fisker kunder. Efter Uber blev dømt ulovlig i Danmark, er der også opstået flere organiserede netværk og kørselstjenester, som fungerer på nogenlunde samme måde som Uber.

Man bestiller en vogn på sin app, bliver hentet, betaler og bliver sat af.

OM TAXALOVEN

  • Taxaen skal bl.a. have plads til min. 4 passagerer, godkendt taxameter/kontroltæller, til syn hvert år og der skal stå taxa på siden. Derudover kræver loven, at bilen er erhvervsforsikret.
  • Chaufføren skal bl.a. have erhvervskørekort, ren straffeattest og 70 timers kvalifikationskursus.
  • Vognmanden skal søge en tilladelse. Som vognmand kan du kun få en tilladelse, hvis du ikke skylder mere end 50.000 kr til det offentlige, har en ren straffe-attest og har bestået et 4-6 ugers vognmandskursus.

- Jesper Bernth, der er brancheformand i 3F’s afdeling for københavnske taxachauffører, mener, at udviklingen er problematisk: Jeg er selv taxachauffør og kører rundt i det daglige og ser det. Men man behøver ikke at være specielt uddannet for at se, at piraterne er der, siger han.

- Man skal som samfund være bekymret. De tjenester, man har kendt hidtil, har ikke betalt korrekt skat, og det er da selvfølgelig bekymrende, at nogen opererer i et marked uden at bruge de love og regler, der gælder.

Knudepunkt for pirattaxaer

På Gothersgade, hvor bassen pumper, og cigaretrøgen oser fra de mange feststemte mennesker, der er ude for at trække lidt luft, når vi blot at køre 100 meter, før Nadeem Rasool ser de fire første biler, som han mener er pirattaxaer.

- Den der Peugeot dér, siger Nadeem Rasool og peger på en lille hvid bil, der blinker ind til siden og ruller vinduet ned.

Kunne det være en pirattaxa?

- Ja, det kunne det godt, siger han og kaster et ekstra blik på den, idet vi passerer.

- Ja, det er det. Og der holder også én derinde. Og så holder der én med blinklyset dér. Værsgo. Dér er to mere, siger han opgivende.

Typisk ruller de vinduet ned og spørger, om man skal bruge en vogn, fortæller Nadeem Rasool.

- Sjovt nok ser vi også mange kunder, der står i kø til hæveautomater, mens bilen står i tomgang ved siden af, siger han og kører efter én af de mistænkte pirater.

"Det er det vilde vesten"

Udviklingen på taxamarkedet bekymrer Forbrugerrådet Tænk.

Det er nemlig ulovligt at køre erhvervsmæssig persontransport, hvis ikke bilen er godkendt til taxikørsel, og hvis ikke chaufføren har den nødvendige licens.

Og selvom TiD vurderer, at der endnu ikke kører lige så mange private biler, som i Uber-tiden, så er der grund til at gribe hurtigt ind over for den stigende tendens, lyder det.

- Jeg synes, det er rigtig ærgerligt, at vi har en tilstand, hvor der bliver sat spørgsmålstegn ved, om piratkørsel er lovligt. Med Uber var der en vis sporing af chauffører, kørsler og pengestrømme. Det var ikke godt nok, men der var dog noget kontrol og en vis sikkerhed.

- Det her er jo det vilde vesten, og det mener jeg simpelthen ikke er i orden, siger Martin Salamon, som er cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk.

Cheføkonomen mener, at forbrugerne har fået smag for, at det kan være anderledes end det gammeldags stive taxasystem, og derfor er de mere kritiske, og søger alternativer.

Men pirattaxaer er den forkerte vej at gå. Det kan være farligt, lyder advarslen.

- Den risiko, man løber ved at tage en pirattaxa, er ikke de 30 kroner værd, som man sparer. Vi kan kun råde forbrugerne til at holde sig fra det. For hvad hvis chaufføren kører galt? Hvad hvis der sker kunden noget?

"Vi er det nye Uber"

I løbet af natten når TV 2 at tale med seks mænd kørende i privatbiler, der alle tilbyder TV 2’s udsendte et lift. Fire af dem fortæller, at de ”kører Uber”, ”sort” eller er ”det nye Uber”.

- Hvor skal du hen af?

- Jeg kan køre dig for en hundredemand, lyder det ud af en nedrullet rude.

De resterende to chauffører, vi taler med, kører Urban Go, som er en kørselstjeneste, der fungerer ved at tilbyde at fragte kunders nøgler, punge eller andre ting fra A til B – og så kan personen i øvrigt også selv få lov til at køre med.

Ingen af de to Urban Go-chauffører, TV 2 møder, spørger dog, hvad vi skal have fragtet, men kun hvor vi skal hen.

En af dem, der lørdag nat har bestilt en Urban Go, er Monica Boserup. Hun har været til julefrokost i Valby med sine veninder og tripper nu hen over fortovet til bilen, der blinker ind.

- Vi skal bare til Nørrebro, vil du med, spørger Monica Boserup, idet vi henvender os.

Fra bagsædet af Urban Go-bilen fortæller hun, at hun ikke tøver med at bruge alternativer til taxa. Heller ikke selvom Urban Go er politianmeldt af Trafikstyrelsen.

quote - Det er billigt. Og jeg er studerende, og vil gerne transporteres på en bekvem og billig måde. Jeg synes taxa er for dyrt, i hvert fald når man er alene.

Monica Boserup

- Det er billigt. Og jeg er studerende, og vil gerne transporteres på en bekvem og billig måde. Jeg synes taxa er for dyrt, i hvert fald når man er alene, siger hun.

Monica Boserup mærker dog, at chaufførerne er mere nervøse end i Uber-tiden:

- Det er ikke ligeså trygt som Uber, synes jeg. Jeg føler, at chaufførerne er sådan lidt mere utrygge i forhold til situationen. De er bange for at blive stoppet af politiet og vil gerne have, at man sidder foran, for at de netop ikke skal blive stoppet.

Urban Go-chaufføren, der ønsker at være anonym, bekræfter, at det er et rodet marked:

- Efter Uber lukkede, er det blevet helt rodet. Jeg tror, der er kommet 10 nye apps, og flere kører piratkørsel. Det var 100 gange bedre, da Uber var her, siger han.

Politiet efterforsker fire kørselstjenester

Nadeem Rasool er træt af den nye tendens. Mest af alt, fordi der ikke er lige konkurrence.

- Vi betaler erhvervsforsikring og den ene forsikring efter den anden, så den er sikker for kunden. Vi har mere end 20 regler, vi skal følge, men de har nul regler. Det er på alle mulige måder unfair, siger han.

Siden april måned har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen politianmeldt fire forskellige selskaber, som de mener overtræder taxaloven: Habil, UBR City (nu Urban Go), UBR Go (nu Urban Go) og Avanti.

Ifølge Urban Go’s facebookside har fragtfirmaet flere end 400 chauffører rundt om i landet, og Avanti har mindst 200.

På Facebook lægger Avanti heller ikke skjul på, at deres foretagende muligvis ikke er helt lovligt:

Udklip fra Avantis facebookside. Foto: Screendump.

Københavns Politi oplyser, at de fortsat er i gang med efterforskningen, men at pirattaxaerne i indre by ikke har førsteprioritet:

- Vi griber naturligvis ind over for sort hyrevognskørsel, når vi bliver opmærksomme på forhold, som anmeldes. Når vi taler om sager, som politipatruljerne tager på initiativ, er der dog en bevismæssig udfordring, som kan være svær at løfte. Vi skal bevise, at der er tale om et kunde/leverandør forhold, og hvis ingen af parterne ønsker at udtale sig, så er bevisbyrden svær at løfte.

- Det vil derfor oftest være, når der er uenighed om betalingen, at vi kommer ind i billedet, oplyser Københavns Politi i en mail til TV 2.

Taxapirat: Vi er nødt til at gøre sådan her

På Gothersgade, i Kødbyen og foran d’Angleterre bliver TV 2 tilbudt lift.

Når vi fortæller, at vi er fra TV 2, har alle dog for travlt til at tale med os. På nær én ung mand, som indvilger i at fortælle på betingelse af, at han må være anonym.

Der er kunder nok til os alle sammen. Nogen gange kan du aldrig finde en fri taxa, og der kommer vi som back-up

Pirattaxachauffør

Han fortæller, at han kører Urban Go, men at han imellem bestillingerne også selv samler folk op og transporterer dem for sorte penge.

Der er ingen vej udenom, siger han.

- Hvis du har lagt mærke til, hvem der kører i nat, så er det kun sorthårede folk. Hvorfor? Fordi de ikke har de samme muligheder, som andre danskere har med job. Vi er nødt til at gøre sådan her, siger han fra førersædet.

Så det er for at få en ekstra indtægt, at du kører rundt her i weekenderne om natten?

- Ja altså, jeg arbejder for Urban Go, og jeg tager ikke så mange ture for sorte penge. Jeg gør det kun, hvis det er nødvendigt.

Hvornår er det?

Hvis nogen står og siger, at de gerne vil hjem og ikke ved hvordan, så laver vi en aftale om MobilePay. Det er humanitær hjælp.

Den unge chauffør fortæller, at han kan tjene mellem 1.500 og 2.000 kroner på en god aften, men han forstår ikke, hvorfor taxachaufførerne kigger skævt til ham:

- Nej, det kan jeg ikke. Der er kunder nok til os alle sammen. Nogen gange kan du aldrig finde en fri taxa, og der kommer vi som back-up, så vi tager ikke deres job, lyder det.

Fra 4.000 til 35.000 kroner i bøde

Og det kan der være noget om. Dansk Taxi Råd, som er interesseorganisation for vognmænd i Danmark, siger til TV 2, at det stigende antal pirattaxaer endnu ikke kan mærkes på økonomien.

Men til januar træder en ny taxalov i kraft, og det betyder, at der kommer flere taxaer på gaden. Fortsætter tendensen med flere pirattaxaer, er det derfor uundgåeligt, at det også vil ramme chaufførerne på pengepungen.

Til gengæld bliver piraterne straffet hårdere.

Hvor de nu risikerer en bøde på mellem 4.000 og 6.000 kroner per tur, de har kørt, risikerer de i det nye år at skulle betale 35.000 kroner per tur, oplyser 3F's Jesper Bernth.

Alligevel tvivler Jesper Bernth på, at man kommer den ulovlige taxakørsel til livs.

- Det tror jeg næppe. Men jeg håber, at der bliver skabt en form for retfærdighed, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik