Foto: Jens Nørgaard - Scanpix

Passagerer betalte dobbelt for DSB-billetter på disse stationer

I samarbejde med tv2.dk

Som om priserne på rejser med DSB ikke var dyre nok i forvejen, så har mindst en billetautomat givet priserne et nøk op.

Priserne hos DSB er et ofte debatteret emne, der hurtigt kan få blodet i kog hos de fleste mennesker - særligt når de hæves. 

Nu har mindst en billetautomat så besluttet sig for, at den ikke vil stå tilbage for de seneste års prisstigninger, hvilket har betydet, at nogle kunder har betalt dobbelttakst på rejser købt på stationer mellem Allerød og Hellerup Station.

Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Læs også Gangbro på 32 meter løftet over træer og på plads på station

DSB er på sagen

DSB oplyser til TV 2 Lorry, at der er tale om to zoners ture, som kunder har betalt fire zoners-pris for. Der er altså tale om en dobbelttakst på omkring tyve kroner ekstra. Fejlen er sket på 400 rejser.

Automater på disse stationer har lavet fejl

Fejlen i prisen er sket på disse stationer. Der er kun tale om billetter til kortere ture.
  • Allerød
  • Birkerød
  • Holte
  • Virum
  • Sorgenfri
  • Lyngby
  • Jægersborg
  • Gentofte
  • Bernstorffsvej
  • Hellerup

Ifølge underdirektør i DSB Produkt, Aske Wieth-Knudsen, er fejlet sket på grund af et resultat af en systemopdatering, der blev gennemført i juli.

- Jeg synes, at det er fuldstændig uacceptabelt, siger Asta Ostrowski, der er projektchef i forbrugerorganisationen Passagerpulsen.

DSB oplyser, at man er gået i gang med at udbedre fejlen øjeblikkeligt, men hvor hurtigt - eller langsomt - det kommer til at gå, kan Aske Wieth-Knudsen ikke oplyse på skrivende tidspunkt.

Ifølge BT blev DSB gjort opmærksom på fejlen allerede 7. juli. Først omkring to uger senere, begyndte DSB at undersøge sagen. Og først for nylig besluttede DSB at informere om sagen.

Det skal du gøre

DSB arbejder på at finde en løsning, så alle der har købt billet med dankort automatisk får pengene retur. Men indtil videre må kunder, der mener, at de har betalt for meget, henvende sig til DSB's kundeservice.

Her skal man kunne fremvise et bevis for, at man har købt billetten.

Læs også Tivoli i regnvejr: Lokker kunder til med lavere priser

I samarbejde med tv2.dk