Nu går beboere rettens vej i kamp mod P-afgifter på over 10.000 kroner

Bor man i Nordhavn eller i Ørestaden, koster det mange tusind kroner ekstra at parkere end andre steder i København. En svinestreg, lyder kritikken.

Er der tale om grov forskelsbehandling, eller får man bare en god vare, der koster ekstra?

Det er spørgsmålet i en tvist mellem civile borgere og selskabet By & Havn, som står for at drive parkeringshuse i henholdsvis Nordhavn og Ørestaden i København. 

Beboere går til domstol

Nu har fire beboere fra de to områder søgt om fri proces i Civilstyrelsen for at få efterprøvet ved en domstol, om By & Havn sælger parkeringstilladelse til en eksorbitant overpris, sammenlignet med hvad det koster at kunne parkere andre steder i København.

Hvis man bor i Københavns brokvarterer, er prisen for en parkeringstilladelse mellem 100 og 1150 kroner om året, afhængigt af hvor miljøvenlig en bil man ejer. Men bor man i Ørestaden eller Nordhavn koster en parkeringstilladelse henholdsvis 11.724 kroner og 13.692 kroner om året.

K: - Kommunen lavede en svinestreg

For de penge får man til gengæld lov til at parkere i et nyopført P-hus, da der i modsætning til andre steder i byen ikke er gadeparkering.

Men den model køber Konservatives Jacob Næsager, som er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns borgerrepræsentation, ikke.

- Kommunen har lavet en svinestreg med det her. For det første lavede man en lokalplan, som forbød P-kælder i de nyopførte byggerier, dernæst lavede man kollektiv parkering til en pris, som reelt kan være med til at udelukke mennesker fra at flytte ind i de områder, siger Jacob Næsager til TV 2.

By & Havn er et udviklingsselskab, hvor 95 procent ejes af Københavns Kommune, og fem procent ejes af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Selskabets formål er at udvikle arealerne i Ørestad og i Københavns Havn og at stå for havnedriften i Københavns Havn. 

Kan ikke sammenligne parkering

By & Havn ejer parkeringspladserne i Københavns Nordhavn og Ørestaden og har tidligere forklaret den månedlige pris på mellem 1100 og 1300 kroner med omkostninger ved etablering, drift og vedligeholdelse.

Ifølge Jakob Hougaard (S), der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, kan man ikke sammenligne gadeparkering med By & Havns P-huse. 

 - Alle andre i København har også betalt for deres egen parkeringsplads, for det er et krav i planloven. Så er der selvfølgelig ejendomme, som er opført længe før bilerne, og hvor det dengang ikke var meningsfuldt at tale om parkering, men det er også i de områder, at der i dag er mangel på parkeringspladser til beboerne, siger han til Berlingske. 

At der er gode parkeringsforhold i Ørestaden og Nordhavn, får langtfra Jacob Næsagers kritik til at forstumme.

- Der er tale om en negativ forskelsbehandling af de to bydele, så jeg køber slet ikke den præmis, og man er i øvrigt i fuld gang med at lave noget tilsvarende i området ved Østre Gasværk. Hvis kommunen fra starten havde givet tilladelse til at etablere P-kælder, ville der slet ikke have været noget problem, siger Jacob Næsager til TV 2.

Ifølge tal fra Københavns overborgmester forventes By & Havn at kunne præsentere at overskud på 70 millioner kroner næste år. 

Tirsdag luftede Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), et forslag om, at prisen for at parkere på gaden i København skulle stige til 10.000 kroner - eller en tidobling af den nuværende pris for de 40 procent af københavnerne, som i dag har såkaldt beboerlicens til laveste takst på grund af bilens miljøvenlighed.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik