Uret på rådhustårnet omkranset af et blåt laserhjerte i forbindelse med nytåret. Hjertet var reklame for babyudstyr.

Firma misbrugte rådhustårn til reklame nytårsnat: Direktør fortryder

I samarbejde med tv2.dk

Københavns Kommune havde ikke givet tilladelse til reklamen, der blev set af millioner af seere. Hvis det bliver gentager, venter en politianmeldelse.

Måske lagde du ikke mærke til det, men nytårsnat, sekunder før midnat, så det ikoniske ud på Københavns Rådhus noget anderledes ud end normalt.

På tv-billederne kunne det tydeligt ses, at et lilla laserlys formet som et hjerte omkransede rådhusuret, mens der på urskiven var skrevet mamaspace.com.

Firmaet, der sælger babyudstyr på nettet, havde på forhånd ikke spurgt om lov til at bruge rådhuset som reklamesøjle, oplyser Københavns Kommune til TV 2.

 

- Reklamen på byens rådhustårn nytårsaften er sket uden kommunes tilladelse, og det er selvfølgeligt uacceptabelt. Hvis det gentages af den pågældende virksomhed eller andre, vil de blive politianmeldt, udtaler Simon Kaiser, direktør i Københavns Ejendomme og Indkøb, Københavns Kommune.

Utilfredshed på egen FB-side: I skulle skamme jer!

På mamaspace.com's Facebook-side, har flere brugere også kritiseret firmaet.

- Det var virkelig en uheldig måde at markere jer på. En uæstetisk hijacking af et tidspunkt, som er meget højtideligt for mange mennesker. Hverken en 'narresteg' eller 'mama-love', skriver Kristine Skøtt-Jensen.

- Hvordan følte I jer i stand til at i den grad misbruge det offentlige fællesskab, som rådhusuret repræsenterer, som en reklamesøjle for jer selv? Jeg siger FØJ! I skulle skamme jer, skriver René Hjorth.

- Som højgravid kvinde og modtager af jeres nyhedsbrev under hele min graviditet - at jeg så skal se jer stå bag denne såkaldte narestreg, der er sgu godt nok skuffende! ØV! Måske man ikke behøver ødelægge vores smukke syn af rådhuset en nytårsaften. En ting jeg lover, det er, at jeg ikke kommer til at støtte jeres nye shop, skriver Julie Nielsen.

Der er dog også en enkelt positiv:

- Jeg synes, det var et smukt hjerte! Blev sku mere irriteret over det grønne lys, der blev ved at fise frem og tilbage over uret, uden at give mening. Frisk gjort, skriver Signe Cadovius.

Direktør beklager: Vi er gået over stregen

Over for TV 2 forklarer direktør Maibrit Dessau, at mamaspace.com lavede reklamen i forbindelse med lanceringen af en ny webshop, og at laserlyset blev sendt fra et nærliggende hotelværelse.

Hun kalder det for en ”nytårsnarrestreg” og siger, at mamaspace.com for øjeblikket kun har et produkt på sin hjemmeside, og at det bliver solgt til indkøbspris, så firmaet ikke tjener penge på reklamen.

- Vi har både fået positive og negative tilbagemeldinger, men vi må nok se i øjnene, at vi er gået en lille smule over stregen. Det er vi godt klar over, siger Maibrit Dessau til TV 2.

Reklamen blev vist ved midnat, hvor flere millioner danskere ser med. Hvad tænker du om at lave sådan et stunt for egen vindings skyld, når det går ud over rigtig mange mennesker?

- Vi havde gjort meget ud af, at det ikke skulle ramme uret, og at det, der skulle ses på skærmen, var et hjerte, så det var kærlighed, der blev vist. Vi er klar over, at der har været noget andet på selve rådhustårnet, men det troede vi faktisk kun, det var folk på pladsen, der kunne se.

Jeg kan forestille mig, at folk måske også gerne ville have undværet det lilla hjerte rundt om rådhusuret, hvis de selv kunne vælge?

- Vi kan kun beklage, at vi er gået over stregen, siger Maibrit Dessau, der fortryder reklamen:

- Den er ikke blevet modtaget på den måde, vi havde håbet, og der er vi gået over stregen, helt klart. Vi havde håbet på, at det kunne være en sjov gimmick, som havde spredt lidt humor, men det har det tydeligvis ikke, og det er os, der har fejlkalkuleret.

Så næste år bliver der ingen reklame på rådhustårnet?

- Det gør der ikke.

Bestyrelsesformand uenig: Er stolt over reklamen

Efter interviewet med Maibrit Dessau er TV 2 blevet kontaktet af Marc Jeilman, der er bestyrelsesformand hos mamaspace.com. Han ser anderledes på sagen end direktøren.

- Vi har fået overvejende positive reaktioner fra mødre, som har forstået, at vores hjerte er udtryk for lige præcis det, vi gerne vil udstråle - kærlighed for mor, siger Marc Jeilman og tilføjer:

- Så har vi modtaget nogle opstød fra mænd, som hverken er kunder, eller som vi kender noget til. Og vi respekterer selvfølgelig, at der er nogle, der ikke synes, det var så godt. Vi er stolte over det.

Så du står ved, at I lavede det her?

- Selvfølgelig gør jeg da det. Vi laver den, fordi vi laver den, og det er jo ikke noget med, at man vender sig om på en tallerken bagefter, fordi der er fire mænd, der skriver noget negativt.