64.000 passagerer rammes af SAS-aflysninger søndag - afviser kompensation

Fredag betød strejken, at 700 fly blev aflyst. I alt har strejken påvirket 106.000 passagerer.

Lørdag strejker piloterne i SAS for anden dag i træk. Det betyder, at samtlige flyvninger med SAS-piloter i Skandinavien er aflyst. 

Aflysningerne berører 34.000 passagerer, som skulle have været med fly lørdag.

64.000 passagerer rammes af flyaflysninger søndag, da 587 flyafgange aflyses. Det oplyser SAS i en pressemeddelelse.

Selskabet skriver, at de gør alt, hvad de kan, for at hjælpe de rejsende.

- SAS bestræber sig på at nå en løsning så hurtigt som muligt for at minimerer påvirkningen for flere kunder, skriver selskabet.

Siden har SAS-direktør Ove Myrold overfor flysmart24.no gjort det klart, at SAS vil modsætte sig erstatningskrav fra flyrejsende.

- Passagerer er ikke berettiget til kompensation, eftersom forsinkelsen eller aflysningen skyldes strejke, og dette betragtes som en ekstraordinær omstændighed udenfor flyselskabets kontrol, siger han.

Forbrugerråd: Ret til penge retur under strejke

Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, har tidligere forklaret til TV 2, at luftfartsselskabet først skal tilbyde en alternativ afgange til dem, der har billet til de aflyste fly. Men er man ikke tilfreds med den alternative afgang, har man ret til at få sine penge retur.

Han fortæller videre, at billedet er lidt mere mudret, hvis man har andre udgifter forbundet med strejken. Er man eksempelvis strandet i udlandet og risikerer tabt arbejdsfortjeneste, kan man have ret til at få kompensation. Det samme er tilfældet, hvis man har andre udgifter, for eksempel til en hundepension eller lignende.

Det kræver dog, at luftfartsselskabet bærer skylden for aflysningerne. Om det er tilfældet med SAS er endnu for tidligt at vurdere, siger Vagn Jelsøe.

- Men der findes faktisk en dom, der siger, at hvis flyselskaberne har opført sig helt tumpet, og det er derfor, medarbejderne strejker, så må flyselskaberne punge ud.

Derudover anbefaler Vagn Jelsøe, at man tager ud i lufthavnen, med mindre man har fået udtrykkeligt besked på andet fra SAS. Det er ikke nok, at man har læst, at der er strejke. De kan have fundet et erstatningsfly, og så er ens billet gået tabt, hvis man ikke er mødt op, fortæller Jelsøe.

man har ret til at få pengene retur, hvis ens fly er ramt af strejke. Først skal luftfartsselskabet tilbyde en alternativ afgang, men er man ikke tilfreds med den, har man krav på at få sine penge

Strid om arbejdstid og løn

Piloterne har opsagt deres nuværende overenskomstaftale før tid på grund af utilfredshed med løn og arbejdstider.

Og der er ikke noget, der tyder på, at en løsning på konflikten er lige om hjørnet, siger Henny Christensen, der er redaktionschef på A4 Medier.

- Lige nu står parterne langt fra hinanden, og konflikten går sin gang. Flyene står på jorden og piloternes forhandlere er på rundture i de skandinaviske lande for at orientere piloterne og for at sikre sig, at der er opbakning til den her konflikt.

Holder fast i lønkrav

Ifølge Henny Christensen er det vanskeligt for SAS at honorere det lønkrav, som piloterne holder fast i. Dels ligger det væsentligt højere end lønstigningerne på det øvrige arbejdsmarked, og dels ligger deres krav langt fra det, SAS selv har spillet ud med.

- De står rigtig, rigtig langt fra hinanden. Lige nu er det vanskeligt at se, hvor kompromisset kan være. Det, vi skal holde øje med er, hvornår dialogen mellem parterne igen begynder. Enhver professionel forhandler vil være interesseret i at lande et forlig, SAS kan ikke holde til, at deres fly står på jorden, siger hun.

Strandet i Paris

Gitte Fink er én af de 106.000 passagerer, der er blevet ulejliget af den pludselige strejke. Hun har været på ferie i Paris over påsken med sin mand.

Det var planen, at parret skulle have været med et SAS-fly mod København fredag aften, men om morgenen modtog de en SMS fra SAS, hvor der stod, at deres fly var aflyst, men at SAS ville arbejde på at sørge for en ombookning.

Senere samme dag modtog de så en ny besked fra flyselskabet, hvor der stod, at det ikke lykkedes at ombooke dem, men at de selv kunne finde et fly hjem, ellers kunne der gå op til to-tre dage, før SAS kunne hjælpe dem.

Vi synes, ikke man kan byde folk den service, som SAS yder. Da vi forsøgte at ringe til SAS, var der en ventetid på 92 minutter, så det måtte vi opgive, siger Gitte Fink fra en telefon fra Paris.

I stedet har parret nu selv skaffet et fly lørdag, der først lander i Dubrovnik i Kroatien lørdag aften, hvorfra parret så kan komme til Københavns Lufthavn via et Norwegian-fly.

- Vi forventer naturligvis, at SAS dækker disse udgifter, men vi har ikke store forventninger efter dagens oplevelser, siger Gitte Fink.

Derfor brød forhandlingerne sammen:

  • De svenske SAS-piloter krævede en lønstigning på 13 procent om året.
  • Forligsmanden i Sverige tilbød 2,3 procent. Det sagde SAS ja til, men piloterne sagde nej. Derefter brød forhandlingerne sammen i Sverige.
  • Umiddelbart efter brød forhandlingerne sammen i Danmark og Norge, efter at et tilsvarende løntilbud var blevet afvist af de danske og norske SAS-piloter.
  • SAS har opgjort piloternes løn til 995.000 kroner om året i gennemsnit eksklusive tillæg. Piloterne siger, at især yngre piloter tjener betydeligt mindre.
  • SAS-piloterne har ønsket en fem/fire-ordning, hvor piloterne arbejder fem dage og har fire dage fri. Den ordning har 40 procent af piloterne i dag. SAS afviser at udvide ordningen, da det vil gå ud over fleksibiliteten.

Ifølge piloterne risikerer de at skulle arbejde op til syv weekender i streg. De siger også, at de kun har én friweekend om måneden, og at de først får deres vagtplan den 16. i måneden inden.

SAS melder i løbet af lørdag formiddag ud, om der også kommer aflyste flyafgange søndag. Det skriver det norske nyhedsbureau NTB. Ifølge TT forhandler parterne ikke i øjeblikket.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik