Tunge lastbiler får forbud mod at køre i varmen

Der er midlertidig spærretid for tunge transporter i hele landet på grund af det varme sommervejr.

For at skåne asfalten og undgå farlige situationer har Vejdirektoratet indført midlertidig spærretid for tung transport i døgnets varmeste timer.

Dermed bliver lastbilerne og andre tunge køretøjer nødt til at køre om aftenen og natten.

Det oplyser Vejdirektoratet til TV2 ØST.

- Vi gør det hovedsageligt for at passe på vejnettet, siger Emilie Hartwich, ingeniør ved Vejdirektoratet.

- Det er sådan, at der ligger noget i vores vejnet, som hedder bitumen, og det kan ikke holde til, at det bliver for varmt. Når lufttemperaturen bliver over 25 grader, så bliver vejtemperaturen meget, meget høj – sådan omkring 50 grader, og så bliver belægningen simpelthen blød, forklarer hun og oplyser, at den bløde belægning i værste fald kan resultere i trafikuheld på vejene.

Gælder frem til søndag

Det er ifølge Vejdirektoratet helt almindeligt at sådan et forbud udstedes, når temperaturerne i flere dage kommer over 25 grader.

Selve spærretiden gælder for alle tunge transporter, der vejer over 80 tons. Derfor må de tunge lastbiler og andre køretøjer ikke køre mellem klokken 13.00 og klokken 18.00.

- Spærretiden kommer til at gælde frem til søndag. Sidste år havde vi 18 dage med spærretid, så vi er indtil videre nådigt sluppet, siger Emilie Hartwich og tilføjer:

- Nu venter vi bare på, at det bliver koldt, så vi kan ophæve spærretiden.

SOMMERVARME BELÆGNINGER

  • Vejdirektoratet har mulighed for at udmelde spærretid for tunge særtransporter over vejklasse 80 tons på grund af sommervarmebelægninger i perioden mellem 1. maj og 1. oktober.
     
  • Spærretiden udmeldes med to timers varsel, og gælder mellem klokken 13.00 og 18.00.
     
  • Sommervarmebelægninger forekommer, når lufttemperaturen kommer over 25 grader, som er asfaltbindemidlets hårdhedstemperatur.
     
  • Ved 25 grader og solopvarmning vil asfalten typisk opnå temperaturer over 50 grader, som er bindemidlets blødhedspunkt. Asfalten kan blive ustabil med risiko for opsvedning og deformering (sporkøring).

 

Kilde: Vejdirektoratet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik