ANMELDELSER: Tre af de fedeste koncerter på Roskildes første musikdag

På Roskildes første musikdag vrimlede det med fremragende koncerter. TV 2 Lorry har i samarbejde med GAFFA samlet tre anmeldelser af de allerbedste.

Torsdag på Roskilde Festival betød slut med at dovne den i festivalstolene i campingområdet.

Her åbnede festivalpladsen - og dermed spillede Roskilde Festivals scener op.

Vi har samlet tre anmeldelser af de allerbedste koncerter.

Udover vores udvalgte anmeldelser var trækplastret Eminem den helt store topscorer. Rap-legenden fik seks stjerner af GAFFA's musikanmeldere. Læs hele anmeldelsen her

Nedenfor kan I læse uddrag af anmeldelser af SAVEUS, Nine Inch Nails og Slaves.

Publikumsfavorit skulle lige i gang

Saveus, Roskilde Festival, Orange - 4 stjerner

Det tager dog omkring (eller egentlig ret præcist) 42 minutter før Hedegaard med band får løsnet op for de indelukkede danskere. Ind til da har det stået på en god gennemgang af bagkataloget, hvor et enkelt: ”Hvor er det sygt at være her!” løsner en smule op for forsangerens nervøsitet efter fire numre. Og så, under aftenens niende nummer, ”Himalaya”, sker der det magiske, der næsten kun kan ske på festivalkoncerter: Du ved, der hvor kunstner og publikum møder hinanden, og kemien er i hus. 

Læs hele anmeldelsen her

 
 
Foto: Jens Nørgaard Larsen - Ritzau Scanpix

Håbets destruktion

Nine Inch Nails, Roskilde Festival, Arena - fem stjerner

Perfektionismen udfolder sig foran publikum, imellem filmiske soundscapes, brutale maskinrytmer og skærende guitarriffs. Trent Reznor bevæger sig mellem kaos og det strømlinede, der er resultatet af perfektionismen.

Han dirigerer sit band over i den sjælende smerte fra The Downward Spiral. I det blå lys er de silhuetter, hvor kun Trent Reznors vrede ansigt stikker frem fra spottet, der konstant befinder sig på ham. 

Læs hele anmeldelsen her.

 
 
Foto: Jens Nørgaard - Ritzau Scanpix

Den vrede arbejderklasses catchy sang

Slaves, Roskilde Festival, Pavilion - fem stjerner

Slaves er en virkelig effektiv enhed. Ud over at den tæt skårne rockmusik er helt uden pis, så har de spillet hundredevis af koncerter de sidste par år, så de fremstår erfarne og sikre. Men alligevel virker de sultne, og ikke på noget tidspunkt bliver der slacket eller taget for givet. Om det så er singlen "Cut and Run", der bliver introduceret med danserutinen fra videoen, den selvironiske attitude ("Me, Genius", efter at have reciteret den ret lamme tekst til "Where's Your Car Debbie") eller det tårnhøje energiniveau, så bliver det leveret lige så hjemmevant, som var det den lokale pub, de stod på.

Læs hele anmeldelsen her.

 
 
Foto: Jonathan Nothlev - GAFFA

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik