P-bødestraf: Konservative vil smække hjullås på ambassadebiler

Til venstre ses Jakob Næsager (Kons.). Foto: Bax Lindhardt & Ida Marie Odgaard - Ritzau & Scanpix

Hvis ambassader ikke betaler deres p-bøder, skal de straffes med en hjullås på bilen, mener De Konservative.

Opdatering: Det fremgik tidligere i artiklen, at Københavns Kommune endnu ikke har fået en endelig tilbagemelding fra Transportministeriet og Skatteministeriet, som skulle vurdere forslaget vedrørende hjullåse. TV 2 Lorry er onsdag blev kontaktet af Transportministeriet, som oplyser, at de flere gange har rettet henvendelse til Københavns daværende teknik- og miljøborgmester Morten Kabbel (EL) og givet deres vurdering af forslaget. Læs ministeriets fulde svar længere nede i artiklen. Der er også blevet tilføjet et svar fra centerchef Teknik- og Miljøforvaltning, Jes Øksnebjerg.   

- Det er noget svineri, at de tager københavnerens parkeringspladser og så ikke vil betale for dem.

Sådan lyder reaktionen fra De Konservatives gruppeformand i Københavns Borgerepræsentation, Jakob Næsager, efter TV 2 Lorrys afsløring af, at de udenlandske ambassaderne sidste år i gennemsnit kun betalte hver tredje parkeringsbøde.

Det er ikke første gang, at der har været fokus på ambassadernes manglende vilje til at betale parkeringsbøder.

Kommunen er nemlig mere eller mindre magtesløs i forhold til at opkræve bøderne, da diplomater har immunitet og ikke kan retsforfølges i det land, hvor de er udstationerede. 

Læs også Ambassade fik 63 parkeringsbøder, men betalte kun én

Skéen i den anden hånd

Jakob Næsager foreslog derfor tilbage i 2016, at man som en slags kæp i hjulet kunne sætte hjulslås på ambassadernes køretøjer, hvis ikke de betalte deres bøder. 

Det kunne eksempelvis gælde den vestafrikanske republik Benin, hvis ambassade sidste år fik 63 parkeringsbøder, men indtil videre kun har betalt en enkelt.  

- Der er jo ikke mange privatpersoner, der har råd til at få 63 bøder på ét år. Derfor er vi nødt til tage skéen i den anden hånd. Og den ske kunne være hjullåse, siger Jakob Næsager til TV 2 Lorry.

Det er tudetosset

Ifølge Jakob Næsager er det dog ikke kun ambassadernes manglende vilje til at betale deres p-bøder, der er et problem.

- Ambassaderne har egne parkeringspladser, som københavnerne ikke må bruge. De er reserveret til ambassadernes gæster. Jeg har tidligere foreslået, at de parkeringspladser kan blive brugt af beboerne uden for ambassadernes almindelige kontortid. For det er tudetosset, at der står ledige parkeringspladser fra klokken 17 og helt frem til klokken 8 næste morgen, som ikke bruges, når der eksempelvis på indre Østerbro er mangel på parkeringspladser om aftenen og i nattetimerne, siger Jakob Næsager.

- Så jeg synes, der er en asymmetri ved, at der nogle diplomater, der parkerer ulovligt og optager københavnernes pladser. Men københavnerne må ikke bruge deres p-pladser uden for kontortiden. Så der skal ryddes op i det her. Derfor synes jeg også, at forslaget med hjullåsene er et godt initiativ. 

Ministerium: Et spørgsmål om inddrivelse

Da kommunen ikke selv kan tage beslutning om at indføre den slags foranstaltning, rettede Teknik- og Miljøforvaltningen i sin tid henvendelse til staten, hvor både Transportministeriet og Skatteministeriet skulle vurdere forslaget.

Københavns Kommunes Teknik-og Miljøforvaltning oplyste tirsdag i en mail til TV 2 Lorry, at de endnu ikke har fået en endelig tilbagemelding, men at de løbende følger op på sagen.

Transportministeriet oplyser onsdag i en mail til TV 2 Lorry, at de ad flere omgange har givet en tilbagemelding til den daværende teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Første gang var den 26. maj 2016, og anden gang var den 12. april 2017.

- Begge gange er der blevet henvist til, at problemet med ubetalte parkeringsafgifter efter ministeriets vurdering ikke bør løses med hjullåse, men er et spørgsmål om inddrivelse. Københavns Kommune blev også gjort opmærksom på ministeriets opfattelse af spørgsmålet på et møde i efteråret 2017. For så vidt angår spørgsmålet om effektiv inddrivelse, har ministeriet oplyst, at dette skal tages op med Skatteministeriet, og kommunen må derfor tage kontakt hertil, såfremt de ønsker ændringer i inddrivelsessystemet, skriver ministeriet i en mail til TV 2 Lorry.

Til det svarer Jes Øksnebjerg, der er centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune:  

- Transportministeriet har ganske rigtigt henvist til Skatteministeriet, men Skatteministeriet har efterfølgende henvist tilbage til Transportministeriet. Derfor har vi igen i dag skrevet til begge ministerier for at få afgjort, hvem der er den rette ressortmyndighed, siger han i et skriftligt svar.

Læs også Lås og fjernelser: Hovedstaden til kamp mod ubetalte p-bøder

Læs også Konservativt angreb på ambassaders P-pladser