Otte drenge fra udsatte boligområder laver eget tøjmærke

Partnere tror på kreative drenges fremtid.

02:08

Otte drenge fra et belastet boligområde i Kokkedal har startet en mikrovirksomhed med eget tøjmærke.

Lørdag slutter de et 16 måneders mentorforløb, hvor de har modtaget målrettet sparring og støtte.

Nu er de klar til at føre virksomheden videre, siger Yunus Eren Celik, der er ansvarlig for marketing og kommunikation, tøjvirksomheden Je m'appelle.

- Vi har tre forskellige varianter af vores nye kollektion, siger han.

513 drenge fra udsatte boligområder har siden 2010 fået sparring til at starte egen virksomhed. Det sker i et samarbejde med 500 frivillige såkaldte venturepiloter og 43 erhvervspartnere fra dansk erhvervsliv. Herefter udvikler drengene selv det produkt, de vil udvikle.

- Vi har har et budskab. Vi mener, at alle er ligeværdige, og man skal behandle alle med respekt uanset etnicitet og religion. Det ligger sig også lidt op af navnet, Je m'apelle, der betyder, "jeg hedder" på fransk.

Stemmer om det

De otte unge er i alderen 14-16 åri og har været i gang siden 2017. De mødes hver torsdag for at træffe beslutninger om design og økonomi, siger Zakarea Holalam, finansdirektør i Je m'appelle.

- De helt store beslutninger tager vi rundt om bordet, hvor vi stemmer om det.

Det er netværket Mind Your Own Business., der star bag nætværk mellem de unge og erhvervsliv. De tror på tøjmærket, siger Mads Damkjær Oustrup, projektkoordinator i Mind Your Own Business.

- Drengene er enormt kreative, og de er hamrende ambitiøse. Jeg kan kun forestille mig, at de gerne vil fortsætte med det her. 

Projektet med mikrovirksomheder er skræddersyet til at give de unge kompetencer til at klare sig bedre i uddannelsessystemet.

- Drengene får rigtig meget selvtilld af at være med og deres netværk bliver større. Når vi taler med drengene fortæller de også, at de flytter deres tro på egen fremtid, og hvad de kan og vil, siger Mads Damkjær Oustrup. 

Hvordan tror du fremtiden former sig?

- Så er vi et kendt mærke. Ikke bare for tøjet, men også vores budskab, siger Yunus Eren Celik.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik