Østbanen vil nedlægge ét trinbræt

Trafikselskabet Movia lægger nu op til et kompromis i den følsomme sag om trinbrætterne på Østbanen, skriver DAGBLADET Køge.

I et nyt udspil foreslås det således, at kun Grubberholm sløjfes som standsningssted, mens Himlingøje kan overleve. Det er prisen for at få de nye tog op på de 100 km/t, som bliver muligt fra 2009, idet den korte afstand mellem Grubberholm og Himlingøje - 800 meter - forhindrer en effektiv acceleration.Efter beslutningen torsdag om den organisatoriske omlægning, hvor Østbanen fra nytår skal overgå fra Lokalbanen A/S til et nyt sjællandsk jernbaneselskab under Region Sjælland, er trafikselskabet Movia nu klar med en revideret plan for nye hurtige og ikke mindst hyppigere afgange på den østsjællandske lokalbane. Således venter banechef Tommy Frost at kunne foretage testkørsler af to nye togsæt i slutningen af indeværende år, og allerede i januar kvartal 2009 skal den tyske togfabrik, Alstom, i Salzgitter levere i alt syv nye togsæt af samme type, som i dag kører på de nordsjællandske og vestsjællandske lokalbaner.Med de nye togsæt kan en rejse fra Rødvig til Køge gennemføres på cirka 35 minutter eller fem-syv minutter hurtigere end i dag. Samtidig er det planen at sætte antallet af afgange i vejret, så der fra august 2009 bliver halvtimes drift til både Rødvig og Faxe Ladeplads hele dagen og kvarters drift mellem Hårelv og Køge. Efter kl. 19 på hverdage samt hele weekenden indføres timedrift på yderstrækningerne og halvtime drift på hovedlinjen Hårlev-Køge.